Článek
Oblíbené sladké nápoje Fanta a Sprite, které byly vyrobeny v Nigérii, mohou negativně působit na lidské zdraví. Problémem je obsah kyseliny benzoové a žlutých barviv. Při společné konzumaci vitaminu C a limonády může v těle vznikat karcinogenní benzen.
Nigerijský soud nařídil, aby firma Nigerian Bottling Company (NBC) stojící za výrobou škodlivých nápojů označila veškeré lahve varovnými nápisy. Zároveň uložila nigerijskému Národnímu úřadu pro kontrolu potravin a léčiv (NAFDAC) pokutu ve výši téměř sto šedesát tisíc korun za zanedbání povinností.
„Je jasné, že Národní úřad pro kontrolu potravin a léčiv byl vysoce nezodpovědný vůči konzumentům Fanty a Spritu vyráběných NBC. Úřad zradil příslušníky tohoto velkého národa, když nápoje označil za vyhovující pro konzumaci,” tvrdí soudkyně Adedayo Oyebanjiová.
gotta check the label on your soda from coca cola co to be sure it's not from coca cola nigeria till they fix up and stop poisoning
— Ama🇬🇭 (@KingRogue_) March 23, 2017
Zkontrolujte si etikety na svých nápojích firmy Coca-Cola a ujistěte se, že nejsou dováženy z Nigérie. Dělejte tak, dokud vše nenapraví a nepřestanou trávit.
Právníci společnosti NBC však firmu hájí tím, že produkty nebyly určené k exportu. V Nigérii totiž platí jiné standardy. V Británii je zavedený limit 150 mg/kg kyseliny benzoové v nealkoholických nápojích. Fanta i Sprite mají obsah kyseliny 200 mg/kg, který je nižší, než nigerijský předepsaný limit, jenž činí 250 mg/kg.
Tyto limity ovlivňuje mnoho faktorů jako jsou například potraviny a nápoje dané země. Ohled se bere také na klima, které je ve Velké Británii mírnější než v Nigérii. Ve Spojeném království tedy není zapotřebí takové množství konzervačních látek narozdíl od tropických zemí.
Coca-Cola se teď potýká s jistou kritikou. Na sociálních sítích se objevily výzvy k tomu, aby lidé její produkty bojkotovali. Ti mírnější pouze varují, aby byli občané Británie obezřetní a před konzumací napojů se ujistili, že nepochází z Nigérie.
Coca-Cola podala proti rozhodnutí nigerijského soudu odvolání. Firma doufá, že bude úspěšná a že si zachová své dobré jméno.