Článek
Vyrušuje, nosí poznámky, nedává pozor – časté výtky učitelů, které mají nezřídkakdy společného jmenovatele – talent a nadání. Dítě se špatně koncentruje, protože má probíranou látku v malíku a učitel ho k dalšímu rozvoji nenutí.
„Velmi často se děje to, že se takové dítě snaží na sebe nějak upozornit, nějakým způsobem zlobí a vyrušuje, pak se často přijde na to, že je to proto, že se nudí,“ říká pedagog Martin Konečný.
Pomoci by v těchto případech měly individuální vzdělávací plány (IVP), které konkrétnímu dítěti na míru sestaví psychologové z pedagogicko-psychologické poradny. Díky nim pak dítě může zůstat v běžné třídě a třeba táhnout k lepším výsledkům i své spolužáky. Ani IVP ale podle psycholožky Evy Vondrákové nejsou nastaveny ideálně.
„Ani učitelé, ani psychologové nejsou systematicky připravováni na problamtiku nadaných dětí a práci s nimi. Navíc za těmi nastavenými pravidly nejdou peníze,” dodává.
Pro učitele to tak znamená větší zátěž – musí chystat věci navíc, musí se „malým Einsteinům” věnovat nad rámec svých běžných povinností, aniž by jejich práci někdo ohodnotil.
Podrobnosti ve videu nahoře, celý rozhovor je součástí pořadu Rodinka, který Televize Seznam vysílá každý všední den od 9 hodin.