Článek
Loni bylo v Česku registrováno 7 103 elektromobilů z 6,13 milionu osobních aut. Výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl odhaduje, že v roce 2030 bude po českých silnicích jezdit zhruba jedna třetina elektromobilů a dvě třetiny vozů se spalovacím motorem.
S rozšířením elektromobility však u nás zanikne podstatné množství pracovních míst, další však mohou naopak vzniknout.
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
„Jestli vzniknou v Česku nebo v zahraničí, je jen na nás,“ říká viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar. Podle něj zaniknou pracovní místa v automobilkách, které vyrábějí spalovací motory. Motorárny jsou velké provozy zaměstnávající stovky, ve velkých výrobnách až tisíce lidí. Pokud se počet vyráběných spalovacích motorů sníží, toto jsou místa, která zaniknou.
Podle Špicara záleží na tom, jak Česko příležitost uchopí, situaci přirovnává ke čtvrté průmyslové revoluci.
„Digitalizace, automatizace a robotizace sice nahradí desítky tisíc pracovních míst, ale naopak vytváří spoustu nových příležitostí. Díky zvýšené efektivitě provozy vyprodukují třikrát tolik zboží, ale někdo to bude muset prodat a uskladnit,“ popisuje Špicar.
Úbytek automobilů se spalovacím motorem tak představuje pro pracovní trh výzvu. „Nástup elektromobility vnímáme spíš jako možnost uplatnění na trhu a nárůst produkce s vyšší přidanou hodnotou,“ říká Petzl.
Pokud se v Česku podaří postavit gigafactory na výrobu baterií do elektromobilů, pracovní příležitosti tady vzniknou ve stejném množství, možná jich bude ještě víc.
Když se v souvislosti s elektromobilitou mluví o vytváření pracovních míst, obvykle následuje slovo gigafactory, tedy továrna na baterie do vozů. Ani v Česku to není jinak.
„Pokud se v Česku podaří postavit gigafactory na výrobu baterií do elektromobilů, pracovní příležitosti tady vzniknou ve stejném množství, možná jich bude ještě víc,“ potvrzuje Špicar. Dodává, že bez ní by v Česku pracovní místa v automotivu jednoduše zanikla.
Do roku 2030 chce v Evropě koncern Volkswagen postavit šest továren na baterie a jedna by mohla skutečně stát v tuzemsku. Zatím je věc ve fázi jednání, šlo by o investici ve výši zhruba 50 miliard korun a umožnila by vznik dvou tisíc pracovních míst. Podle Špicara však už debaty o výstavbě gigafactory dospěly poměrně daleko.
Zdůrazňuje, že by Česko nemělo takovou příležitost promrhat. „Máme ne úplně zanedbatelné zdroje lithia. Nejhorší by bylo, kdybychom ho vytěžili a vyvezli ho do zahraničí, kde by z něj vyrobili baterie. Měli bychom tady proto mít celý zpracovatelský řetězec. Baterie bychom mohli vyrábět i v Česku a dovážet je do zahraničí,“ říká Špicar.
Situaci přirovnává k obchodu se dřevem, kdy se české dřevo vyváží do zahraničí, kde z něj společnosti vyrobí nábytek, který pak draze prodávají. Tuzemsku tak uniká přidaná hodnota, kterou trh nabízí.
V letošním roce budeme investovat 140 milionů korun do rozšíření výroby zapalovacích svíček. Ta tady bude ještě několik desítek let.
Například Škoda Auto má v plánu do roku 2030 v Evropě prodávat 50 až 70 procent elektromobilů. Během deseti let vydá tři nové modely, které budou jezdit čistě na elektrický pohon. Navíc hodlá ve všech závodech v Česku (tedy v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí) vyrábět elektrické komponenty či elektromobily.
Úbytek pracovních míst by se nejdříve projevil v samotných automobilkách, následně by se mohl začít přenášet i k jejich dodavatelům – například zapalovací svíčka se v elektromotoru neuplatní.
Mojmír Čapka, majitel společnost Brisk Tábor, která je vyrábí, se však nebojí, že by rozšíření elektromobilů jeho byznys ohrozilo.
„V letošním roce budeme investovat 140 milionů korun do rozšíření výroby zapalovacích svíček. Ta tady bude ještě několik desítek let bez ohledu na to, jestli na silnicích budou jezdit hybridy, elektromobily, auta na vodík, na zemní plyn nebo jiná auta s motory,“ říká Čapka.
Podle Čapky minimálně 25 let (možná i víc) bude výroba svíček určených do motorů aut v bezpečí. „Investice nám zajišťuje zakázky do budoucna. Kromě výrobců spalovacích motorů máme i další odběratele, jako jsou sekačky, motorové pily. Zakázky do budoucna nám rostou a poptávku nestačíme řešit,“ popisuje Čapka.
Kdyby však došlo k úbytku zakázek na svíčky do motorů pro automobily, firma se prý dokáže přizpůsobit. Asi 50 procent výroby totiž tvoří snímače a tato kategorie každým rokem roste. „U nákladních vozů, které nejdou tak rychle stejným směrem jako osobní auta, máme nasmlouvané zakázky alespoň do konce roku 2035,“ říká Čapka.
Práce na roky dopředu
Výroba svíček do motorů se podle Čapkových slov chová také jako náhradní díl, takže ji je třeba občas vyměnit. I kdyby tak výroba spalovacích motorů skončila, pro výrobce svíček to nebude hned tristní. „Když vycházím ze statistik, tak je na světě 1,5 miliardy spalovacích motorů. V minulém roce se prodalo zhruba 70 milionů aut a asi tři miliony elektromobilů. Podíl elektromobility sice bude růst, ale bude trvat, než dojde k výměně 1,5 miliardy aut,“ uvádí.
Ani úbytek pracovních míst v souvislosti s elektromobilitou v jeho firmě zatím nehrozí. „Jestliže chceme rozšiřovat výrobu spalovacích svíček, budeme k tomu potřebovat další pracovní síly. Máme zakázky v desítkách milionů kusů,“ říká Čapka.
Špicar však upozorňuje i na to, že úbytek pracovních míst mohou pocítit i autoservisy. „U elektromobilů je méně součástek než v běžných autech, takže jejich poruchovost je o poznání nižší,“ vysvětluje.
Prodejci a opraváři aut však mohou vymyslet i jiné byznysové modely, které jim práci do budoucna zajistí. „Mohou se z nich například stát brokeři energií, tedy že dodají nejen auto se servisem, ale budou se starat i o celý ostrovní systém. Nainstalují zákazníkovi na garáž fotovoltaiku, bateriové úložiště a nabíječku. Tento systém budou lidé používat, aby mohli elektromobilem jezdit,“ říká Špicar.
Stejný problém jako Česko řeší i mnohem větší státy – třeba ve Velké Británii by podle serveru The Guardian mohlo zaniknout až 90 tisíc pracovních míst, pokud tamní vláda nezvýší výrobu elektromobilů na úroveň Německa a USA. Přesto podle serveru existuje v případě přechodu na auta s nulovými emisemi potenciál k vytvoření 40 tisíc nových pracovních míst, která mají být dobře placená, čímž se ale počet zaniklých nevykompenzuje.
Vedoucí představitelé automobilového průmyslu obvinili tamní vládu, že „dlouho mluví, ale málo koná“, aby pomohla Spojenému království vybudovat kapacity pro výrobu elektromobilů, a to jak na podporu samotného průmyslu, tak na dosažení klimatických cílů.
Samozřejmě se vytváření pracovních míst neobejde bez gigafactory a bez dotací. Podle zprávy bylo potřeba nejen více pobídek pro nadnárodní společnosti, aby v Británii postavily továrny na výrobu elektrických baterií, ale také dotace pro řidiče na nákup elektromobilů.
„Stále zaostáváme za konkurencí, takže musíme sladit slova s činy,“ říká výkonný ředitel Společnosti výrobců a prodejců automobilů Mike Hawes.
Spojené království patří svým autoprůmyslovým sektorem k velkým hráčům, přesto se však konkurentům v Evropě a USA nevyrovná.
Svůj závod tam má třeba japonský Nissan, který by měl podle očekávání představit plány na první gigafactory v Británii vedle svého závodu v Sunderlandu, ale průmysl jako celek by takových zařízení potřeboval více.
Přechod na elektromobily a vozidla na jiný čistý pohon (například vodík) je pro Británii výzvou o to naléhavější – tamní vláda chce totiž do roku 2030 zakázat prodej nových vozidel na benzin a naftu, z výroby mají být postupně vytlačovány i hybridy.