Článek
Když se přestává dařit, domácnosti i firmy reagují podobně: odkládají nákup nového auta. V Evropě, snad jen s výjimkou Německa, je to nyní cítit. Prodeje padají už dva roky.
Automobilový sektor patří k těm, které jsou velmi závislé na ekonomickém růstu – a ten globálně polevuje. Otevřeně se mluví i o hrozbě recese ve vyspělých ekonomikách, Německo v ní už nejspíš je.
Největší nástrahu pro příští rok však překvapivě regionální ředitel největší automobilky na světě vidí jinde.
„Největší nečekanou hrozbu – jak říkají s oblibou finančníci černou labutí – může v příštím roce pro český automobilový průmysl představovat nedostatek pracovní síly,“ řekl v rozhovoru pro Seznam Martin Peleška, ředitel Toyota Central Europe-Czech.
Pro Česko je výroba automobilů nejen klíčovým pilířem průmyslu, ale také zásadním zaměstnavatelem. Minulý rok v automobilovém průmyslu pracovalo přes 133 tisíc lidí. Průměrná mzda v automobilkách loni stoupla podle údajů Sdružení automobilového průmyslu na 40 865 korun. U finálních výrobců – tedy přímo v automobilkách – si ale lidé vydělali v průměru přes 50 tisíc. Jedním z důvodů, proč prudce rostly výdělky, byl nedostatek lidí.
Peleška českému trhu předpovídá, že zákazníci budou vyčkávat, za jakých cenových podmínek budou nabízeny nové technologie v automobilech.
Martin Peleška
Regionální ředitel pro značky Toyota a Lexus v České republice.
V letech 2009–2012 pracoval v evropské centrále Toyota Motor Europe v Bruselu, kde měl na starosti plánování prodeje a výroby a následně také cenotvorbu vybraných modelů.
„Recesi ve výrobě ani v prodejích zatím necítíme. Například náš společný závod s PSA Group v Kolíně letos vyrobí víc aut než v minulém roce,“ dodává Peleška.
Toyota Central Europe-Czech je výhradním dovozcem vozů značky Toyota a Lexus do České republiky. Spolu s koncernem PSA Toyota provozuje a řídí výrobní závod TPCA v Kolíně. V minulém roce Toyota prodala na českém trhu téměř 11 tisíc vozů. Podíl prodaných hybridních automobilů dosahuje 40 procent, u značky Lexus ale tvoří přes 90 procent celkového odbytu značky.