Článek
Vytvoření webových stránek s příběhem podnikatele, kontakty, informacemi o sortimentu a otevírací době. Založení účtů na Facebooku a Instagramu, příprava strategie a obsahu a základní školení komunikace na sociálních sítích. Příprava přímého prodeje přes sociální sítě s vyzvednutím v prodejně. Vytvoření reklamních materiálů: polep na dveře provozovny, příprava nového loga, jeho umístění na prodávané výrobky. A platební terminál na rok zdarma.
Balíček služeb a pomoci, která má vinárně Zálusk na pražské Letné pomoct posílit značku, oslovit nové zákazníky a zvýšit prodeje. Jde o projekt v rámci iniciativy na podporu malých a středních podnikatelů, za kterým stojí karetní společnost Mastercard.
„Vzhledem k tomu, že se Zálusk doteď marketingu bránil a se zákazníky nijak nekomunikoval, se primárně rady ambasadorů programu Hanky Fořtové, Ondřeje Krátkého a Hynka Husníka vztahovaly na marketing a přechod do online prostředí i se zohledněním aktuální situace a možností prodeje,“ vysvětlila mluvčí Mastercardu Pavla Císařová.
V dnešní době, kdy si nemůže být žádný obchodník nadlouho dopředu jistý, kdy bude moct mít otevřeno, je přechod do online prostředí klíčový. „Je spousta platforem a služeb, jak si dnes vyzkoušet online distribuci - od fulfillment služeb po vlastní krabicový e-shop na Shoptetu nebo Shopify s integrovanou přepravou,“ radí šéf přepravní služby Liftago Ondřej Krátký. Zboží pro online prodej se dá také nabídnout k prodeji ve větším a zavedeném e-shopu.
Kdo si netroufne rovnou na e-shop, může zatím vyzkoušet „jen“ sociální sítě. Jakou vybrat? „Primárně takovou, na které je cílová skupina firmy,“ radí lektorka Eliška Vyhnánková, která pomáhá firmám i jednotlivcům změnit jejich sociální sítě k lepšímu. Třeba gastro provozům, pro které byl primárně určen říjnový webinář online marketingu, doporučuje zaměřit se hlavně na Facebook a Instagram.
„Facebook má dnes v Česku 6 milionů uživatelů, má výhodu, že je demograficky hodně roztříštěný, věkově, regionálně, příjmově, profesně apod. Instagram je vnímán jako síť pro mladší, zhruba do 35 let. Starších je na Instagramu výrazně méně,“ informuje expertka.
Vyhnánková zdůrazňuje, že je důležité i v dnešní finančně složité době pustit se do placených kampaní na sociálních sítích. „Můžete tak zacílit na lidi, kteří jsou ve vašem okolí,“ vysvětluje. Není přitom potřeba na to vyčleňovat velké částky, minimální částka se pohybuje kolem 25 korun na den. Desítky korun na den jsou podle Vyhnánkové dobrý začátek pro to si dopad kampaně „osahat“.
Přechod zákazníků do onlinu přináší problémy, ale každý problém zákazníka je zároveň příležitost podnikatele. „Lidem chybí sociální kontakt, podnikatel může využít videohovoru k zlepšení kontaktu nebo zážitku z nakupování. Lidem také chybí pohyb, proč neudělat z výdejního okénka cíl procházky a spojit se podniky poblíž a propagovat pochůzky, které si mohou při procházce zákazníci obstarat,“ nabízí Ondřej Krátký.
Mnoho podnikatelů také nově zavedlo konzultace na dálku s využitím populárních internetových komunikačních rozhraní. „Poskytujete kosmetické služby? Nabídněte internetové workshopy zaměřené na péči o pleť. Pracujete jako lektor jógy? Uspořádejte uzavřené online kurzy. Z dlouhodobého hlediska může být přesměrování části komunikace na internet začátkem snížení nákladů spojených s podnikáním,“ radí Mastercard ve svém e-booku pro obchodníky.
Na Facebooku se také dají sdílet živé přenosy, kde podnikatel popíše své služby, nabídku nebo sdílí své odborné znalosti.
Velké popularitě se těší také internetová skupinová školení - webináře. Jejich prostřednictvím se dají získat noví zákazníci, uspořádat seminář pro stávající nebo proškolit vlastní zaměstnance, a to s minimálními výdaji.
Zpětná vazba
Nezapomínejte se pravidelně ptát, zda jsou zákazníci spokojení. Bez zpětné vazby nemůžete vyhodnocovat, zda se vám vlastně daří nebo zda zákazník nakoupí znovu. „Perfektní služba generuje další doporučení, ale bez zpětné vazby perfektní službu neodladíte,“ zdůrazňuje Ondřej Krátký.
Dá se získat osobně, telefonicky, e-mailem, v rámci hodnocení na platformách typu Facebook, Google Mapy nebo Seznam.
„Komunikujte se zákazníky: Netlačte jim služby, ale ptejte se, jak jim můžete příště pomoci lépe. Pakliže jsou spokojení, požádejte je o doporučení,“ radí Krátký.