Článek
Česká katolická církev čelí nové vlně nařčení, že se chová pokrytecky a kryje přečiny svých činovníků. Po výpovědích o sexuálním zneužívání, jehož se podle svědků kněží dopouštěli, jde tentokrát o sexuální obtěžování.
Nově se rozhodli vystoupit muži, které mimo jiné rozhořčily nedávné výpady kardinála Dominka Duky proti LGBT komunitě.
Jejich příběhy se navíc dotýkají přímo okolí kardinála. Konkrétně jde o jednoho z jeho dřívějších klíčových spolupracovníků, který je již po smrti.
„Jeden z Tvých blízkých, který zemřel s titulem Jeho Milosti – zda ale v milosti posvěcující, je známo jen Bohu a jemu -, si záměrně vybíral mladé, sotva dospělé heterosexuály a nutil je k nedobrovolným sexuálním stykům,“ objevilo se v komentáři pod příspěvek kardinála Dominika Duky na Facebooku. Nejen to napsal veřejně – na sociální síť – historik Rudolf Vévoda v otevřeném dopise adresovaném kardinálu Dukovi.
Dukova zesnulého spolupracovníka pak v rozhovoru pro Seznam dokonce označil za sexuálního predátora.
„Říkal, že když je člověk homosexuál – notabene ještě v kněžské službě, ale to není tak podstatné – , tak je lepší, když už si nemůže jinak pomoci, že si vybere heterosexuála jako sexuálního partnera, kterého se pokusí svést. To z toho důvodu, že ten heterosexuál nebude mít chuť v tom pokračovat. Že to nejhorší z hlediska katolické morálky je vlastně vlastně trvalý vztah,“ popsal člen Českého helsinského výboru Vévoda.
Dukův mediální poradce Romuald Štěpán Rob k výše uvedenému textu – který je stále dostupný na facebookovém profilu kardinála – pouze uvedl, že Vévodu nepovažuje za relevantní zdroj. O popisovaném jednání podle něj nemá pražské arcibiskupství žádné informace.
Seznam nicméně mluvil i s dalšími lidmi, kteří hovoří v podobném duchu jako Vévoda. Jeden respondent pak před kamerou vylíčil, proč jeho někdejší intelektuální přátelství s knězem skončilo odlukou.
„Antihomosexuální mašinerie“
„Jednou u něj večer, po nějaké večeři u vína – jak se říká tady v Brně – po mně vyjel. Pokusil se o fyzický kontakt sexuálního charakteru,“ sdělil. Dalším podobným incidentům ale zamezil. Kontakt s ním totiž přestal záměrně udržovat.
„Říkal jsem si, jak je to možné, že přímo v nejbližším okolí arcibiskupa se vyskytuje člověk, který mu může – pokud je alespoň trošičku vůči sám sobě upřímnej – vysvětlit mezi čtyřma očima, jak ty věci jsou. A jak to není vůbec jednoduché, a třeba ani jednoznačné. A přesto byl součástí téhle antihomosexuální mašinerie,“ uvedl dále muž před kamerou.
Jak on, tak Vévoda nikdy záležitost neřešili v oficiální rovině. Duku s tím nikdy nekonfrontovali. Měli za to, že jde o předem prohraný boj. Navíc, jak tvrdí, nešlo o trestný čin – oběma bylo v té době více než 18 let.
Ani teď nechtějí zesnulého očerňovat, třebaže výrazně poukazují na jeho chování, které podle nich bylo daleko za hranou morálky. Chtějí spíše ukázat, jak sami říkají, na pokrytectví pražského arcibiskupa. Neumí si totiž představit, že by o tom kardinál Duka nevěděl. A pokud nevěděl, považují to za jeho selhání, protože mezi věřícími se podle nich o knězi, který si „vybíral mladíky ke svádění“, dobře vědělo.
Podpořil polského arcibiskupa
V krátkém čase jde o další ostrou kritiku, která se snáší na hlavu pražského arcibiskupa. Nedávno vyvolal spor v české katolické církvi – který teď rezonuje i mimo církevní kruhy – kvůli tomu, že se po uskutečnění pochodu Prague Pride zastal krakovského arcibiskupa Marka Jędraszewského hovořícím o jakémsi „duhovém moru”.
„Jako primas český, předseda České biskupské konference, arcibiskup pražský a kardinál římskokatolické církve se k prohlášení předsedy polského episkopátu připojuji (…) Zároveň vnímám jako varovné, že témata LGBT ideologie se podle posledních zpráv rozšiřují i o ateistickou a satanistickou agendu, tedy o jevy, o jejichž odmítnutí nemůže být celospolečenských pochyb,“ napsal pak Duka.
Vyjádření kardinála začala následně odsuzovat jak laická veřejnost, tak i někteří představitelé církve. Například katolický kněz a filozof Tomáš Halík říká, že jeho agresivní rétorika připomíná loňské svatováclavské kázání kněze Petra Piťhy.
Pedagog a blízký spolupracovník Duky Piťha tehdy v katedrále uvedl: „Svoboda buďto je, a pak z ní všechny ostatní přirozeně vyplývají, nebo není, a pak je nesvoboda. Tu máme podle Istanbulské úmluvy uzákonit ve jménu mocné nátlakové skupiny genderistů a homosexualistů. Vaše rodiny budou roztrženy a rozehnány. Vezmou vám děti a zatají vám, kam je zašantročili, kam je prodali, kde je vězní“.
Halíka proto slova Duky, který tenkrát Piťhu bezvýhradně podpořil, nepřekvapila. „Obhajobou arcibiskupa Jedraszewského pokračuje v politickém kursu, který zahájil spojenectvím s Václavem Klausem a později Milošem Zemanem. Rád používá vytržené citáty z projevů papeže Františka, ačkoliv si musí být dobře vědom, že zejména svými společensko-politickými postoji je daleko bližší církevní opozici vůči papeži a populistickým českým politikům než základnímu poselství tohoto důležitého pontifikátu,“ napsal Halík pro Deník N.