Článek
Dlouhodobé rozpory mezi českými akcionáři a čínskými v leteckém koncernu Smartwings směřují k tomu, že Číňané ze skupiny CITIC s největší pravděpodobností svůj menšinový podíl prodají. Se zprávou dnes přišly Hospodářské noviny, redakce Seznam Zprávy disponuje obdobnými informacemi. „Na devadesát procent to vypadá tak, že to CITIC za nějakou rozumnou cenu odprodá,“ říká zdroj blízký jednání.
Český reprezentant čínské státní skupiny Jaroslav Tvrdík situaci o možném odchodu nechce komentovat, ale na přímý dotaz Seznam Zpráv toto řešení připustil. Dodal ale, že stále je ve hře i varianta, že obě strany najdou způsob, jak posílit kapitál koronavirovou krizí zasažené letecké firmy. V tom případě by se na současné akcionářské struktuře nic nezměnilo. Oficiální vyjádření by podle Tvrdíka mělo ale dát vedení skupiny CITIC.
Je ale zřejmé, že mezi vlastníky přetrvávají zásadní rozpory ohledně toho, kdo z nich a kolik by měl do firmy na její záchranu „nalít“.
Kdo napumpuje miliardu
Zástupce českých majoritních vlastníků Jiří Šimáně si již na konci července stěžoval, že čínská strana neplní svůj slib, že doplní kapitál o 800 milionů korun.
„Je už třeba konečně vyřešit pasivitu čínského akcionáře. Bez jeho aktivního přístupu se věci ohledně dalšího financování společnosti neposunou,“ uvedl tehdy Šimáně pro Seznam Zprávy.
Měla totiž existovat předběžná dohoda o tom, že oba vlastníci do koronavirem strádající firmy napumpují shodně 800 milionů.
U českých akcionářů to podle neoficiálních informací mělo ale fakticky znamenat navíc pouze 200 milionů, protože by si k tomu přičetli 600 milionů, které poskytli formou půjčky již loni. Celkem by tak byl kapitál nyní nově posílen o rovnou miliardu korun (800 milionů Číňané, 200 milionů Češi).
Nicméně nynější informace hovoří o tom, že CITIC měl s nastíněným a veřejně prezentovaným modelem od počátku zásadní problém. Započtení 600 milionů z loňska nechtěl údajně připustit, protože z jeho pohledu tam česká strana peníze vložila v době, kdy CITIC neměl na řízení aerolinek vůbec žádný vliv. Neměl své lidi v dozorčí radě ani v představenstvu (což podle něj bylo v rozporu s akcionářskou smlouvou). Číňané tudíž neviděli a stále nevidí důvod nést spoluodpovědnost za předchozí finanční situaci Smartwings.
A tak v souvislosti s řešením koronavirové krize CITIC údajně chtěl, aby se na loňských 600 milionů nebral žádný ohled a obě strany daly teď na záchranu rovných 500 milionů korun. Celkem by tedy šlo také o miliardu korun jako při první variantě.
Právě tyto dlouhodobé neshody jsou důvodem, proč obě strany teď vidí jako daleko pravděpodobnější akcionářský rozvod. Už loni byla tato možnost na stole, nejen ta, že Češi vykoupí akcie od Číňanů, ale i obráceně.
Šimáně: Nemožná predikce
Přestřelky se odehrávají za velmi choulostivé situace, kdy firma Smartwings zároveň usiluje o získání bankovního úvěru, který by skrze podpůrný program COVID Plus měl částečně garantovat český stát (EGAP). Podle dřívějších informací má jít o 900 milionů korun (státní garance patrně bude jen do výše 70 %), ale proces schvalování je stále v běhu. I neshody akcionářů by jej mohly nabourat.
Podnikatel Jiří Šimáně je ve svých veřejných vyjádřeních nyní podobně opatrný jako Jaroslav Tvrdík. Ale neskrývá, že finanční situace leteckého koncernu není růžová a záchrana je stále velmi nejistá. „Bez podpory státu prostřednictvím COVID Plus to bude velmi těžké,“ reagoval na dotaz Seznam Zpráv Šimáně.
Neustále poukazuje na to, že jiným aerolinkám v Evropě a ve světě jejich mateřské státy již pomohly, tudíž jsou Smartwings na trhu v jasné nevýhodě. Řešení finančních problémů podle něj znesnadňují právě potíže při vyjednávání s čínskou firmou CITIC.
„V řešení celé té (finanční) situace se sice posouváme dál, ale nemožnost predikovat jakékoli rozhodnutí čínské strany to velmi komplikuje,“ tvrdí Šimáně.
Základním cílem je podle něj udržet Smartwings v provozu do další turistické sezóny. „Ta by měla být již podstatně lepší,“ věří český byznysmen, že o leteckou přepravu bude napřesrok daleko větší zájem.