Článek
I deset let po jaderné katastrofě, kterou v Japonsku způsobilo zemětřesení a následná vlna tsunami, se s Fukušimou v některých zemích stále silně pojí negativní konotace. O tom se naposledy přesvědčil čínský výrobce balené vody Nongfu Springs, který za svůj pokus nalákat kupce na nápoj s příchutí věhlasných fukušimských broskví příliš sladké ovoce nesklízí.
Článek si také můžete pustit v audioverzi.
Oblíbená čínská značka přes víkend publikovala reklamu, podle které její perlivá voda s broskvovou příchutí využívá ovoce pěstované v prefektuře Fukušima. Na sociálních sítích se tak rozpoutala hysterie – podle části uživatelů by se mohla minerálka vyrábět z kontaminovaných plodů.
V Číně platí zákaz dovozu japonských potravinářských výrobků z pěti japonských prefektur. Mléčné produkty či zelenina se nesmí dovážet z prefektur Fukušima, Točigi, Gunma, Ibaraki a Čiba, tedy pěti oblastí, kolem kterých stále panují obavy kvůli výskytu zvýšené radiace po jaderné havárii v březnu 2011.
Číňané jsou tak vůči těmto oblastem obzvláště ostražití a proti dovozu japonských potravin se hlasitě ozývají. Čínské spotřebitele například rozlítilo rozhodnutí Pekingu v roce 2018 zrušit zákaz rýže dovážené z Niigaty, prefektury sousedící s Fukušimou. Emoce pak v mnohem větším měřítku v dubnu rozproudila přestřelka mezi Čínou a Japonskem, které schválilo plán na vylití milionů tun kontaminované vody do oceánu.
„Protifukušimským“ náladám v Číně nepomohlo ani vyjádření Japonců, že voda, dříve využívaná pro ochlazování jaderných reaktorů elektrárny poničených přírodní katastrofou, bude před vypuštěním upravena do neškodlivé podoby.
Chinese bottled water company under fire for Fukushima peaches advert https://t.co/hdjRx6ximN
— SCMP News (@SCMPNews) June 29, 2021
Po kritice vydalo Nongfu Spring tříbodové vysvětlení. Přísady prý z Fukušimy dovážené nejsou, produkt byl jen „vytvořen na základě chuťového profilu místních broskví“. „Vytvořili jsme produkt, který je podobný těmto broskvím, ale nemáme nic společného s Fukušimou, odkud broskve původně jsou,“ stojí v prohlášení navzdory tomu, že obal i reklamy v obchodních domech Fukušimu konkrétně zmiňují.
Nongfu Springs po správcích sociálních sítí také vyžaduje smazání nerelevantních článků, které „poškozují pověst značky“. A že jich není málo – mnozí i přes snahy společnosti vysvětlit svůj původní záměr stále sdílí a publikují zprávy, podle kterých je ochucená minerálka kontaminovaná.
Při prozkoumání složení broskvové vody je však zjevné, že se skutečné ovoce do kontaktu s výrobkem ani nepřišlo. Neobsahuje jedinou broskev, a tedy ani kousek Fukušimy.
Japonské broskve jsou proslavené celé století. Jejich nezvykle sladká chuť a šťavnatost jejich cenu vyhnala i na sedm tisíc dolarů za kus – dokud se 11. března 2011 neotřásla země a spolu s ní i jaderná elektrárna ve Fukušimě. I když se s radiací podařilo zúčtovat, jisté stigma se s Fukušimou pojí nadále. Od té doby se už pátá generace producentů broskví snaží dekontaminovat pověst regionu i nejsladších broskví na světě.
Pověstné fukušimské broskve ale ani tak zákazníky příliš nepřesvědčují. „Buď jste zveřejnili klamavou reklamu, nebo vaše ingredience pocházejí z Fukušimy,“ píší uživatelé na čínské sociální síti Weibo. „Využívání Fukušimy k získání pozornosti je špatný krok. Spotřebitele to jen znervóznělo,“ uvedl další. Spring Nongfu si získal v Číně popularitu i tím, že balenou vodu pod sloganem „Nevyrábíme vodu, jen přinášíme přírodu“ prodává jako přírodní a zdravou.