Článek
Podle prohlášení Twitteru ukazují všechny první důkazy na to, že šlo o koordinovanou kampaň s cílem podkopat legitimitu protestů a politických pozic protestního hnutí v Hongkongu.
V rámci prvních opatření firma odstranila 936 aktivních účtů z Číny. Dalších zhruba dvě stě tisíc účtů bylo zablokováno ještě předtím, než se staly aktivními. Dezinformační aktivita probíhá navzdory tomu, že Twitter je na území pevninské Číny blokován. Podle společnosti se k účtům přistupovalo z virtuálních privátních sítí a odblokovaných adres internetového protokolu pocházejících z Číny.
K Twitteru se přidala i největší sociální síť světa Facebook. Ta oznámila, že podnikla kroky, které odhalily nedovolené chování skupiny se sídlem v Číně. Skupina se zaměřovala na šíření dezinformací, využívání falešných účtů a využívání nedovoleného chování na sociální síti. To vše s cílem šířit jednostranný (pročínský) pohled na dění v Hongkongu.
Facebook odstranil zhruba patnáct tisíc účtů a několik skupin. Podle deníku The Washington Post vyšetřování, které vedla společnost, odhalilo spojení mezi aktivitou a čínskou vládou.
Čína vyostřuje v posledních dnech svoji rétoriku proti protestujícím. Ve vyjádřeních čínské vlády se objevují stále častěji výroky o „veřejném nepříteli“ a „mlčící většině“, která protesty nepodporuje a rozhodla ve volbách. Zároveň čínská vláda připustila, že je připravena případně zasáhnout proti protestům v Hongkongu. Čínská státní média šíří propagandistická videa z vojenského cvičení u hranic obou zemí.
Provozovatelé sociálních sítí čelí kritice řady států i odborníků na dezinformace a technologie, že přistupují vlažně k šíření dezinformací na svých stránkách. Podle vydání listu The Wall Street Journal je to poprvé, co Facebook a Twitter upozorňují na čínskou vládou prováděnou dezinformační kampaň.
Šíření čínského pohledu skrze reklamu na sociálních sítích
Čínská státní média využívají svých anglických profilů na sociálních sítích k šíření vládních postojů pomocí placených inzerátů pročínských příspěvků. Účty čínských médií sledují desítky milionů uživatelů a podle odborníků za reklamu na ně utrácí čínská vláda nemalé peníze.
Státní agentura Xinhua News má na Twitteru více než 12,6 milionu followerů. Ještě lépe si vede čínská státní televize CGTN (její anglický účet) – má více než 14,1 milionu followerů. Na Facebooku to je téměř 84 milionů fanoušků.
Chinese students overseas protested against "Free Hong Kong" voice. #HongKong pic.twitter.com/Bt5PBx7O5o
— China Daily (@ChinaDaily) August 18, 2019
Facebook v posledních týdnech otevřel v rámci transparentnosti některých stránek přehled reklam. Z nich lze zjistit, že v současné době státní televize CGTN na území Hongkongu má aktivních více než šedesát reklam. Řada z nich se týká protestů ve městě.
Televize vykresluje protesty jako jednostranně násilné, přičemž zdrojem násilí mají být výhradně protestující, zatímco policie je vykreslena jako mírná a laskavá. Velká část příspěvků se také soustředí na podporu hongkongské vlády a policie.
Jeden příspěvek tvrdí, že někteří protestující jsou připraveni vzít si celé město, miliony lidí a prosperující hongkongskou ekonomiku jako rukojmí. Příspěvek pak obsahuje i sestřih násilných záběrů z protestů doprovázený hudbou čínských raperů, kteří vyzývají Hongkong, aby odmítl násilí. Jiná reklama ukazuje video s popisem: „Hongkongský policista laskavě přesvědčuje protestující, aby odešli.”
„Boj o duši a srdce“
„Je více než jasné, že čínská státní média kupují reklamu na Twitteru a Facebooku s cílem zasáhnout svými názory mezinárodní publikum a ukázat, že pouze tato média šíří pravdivé informace o protestech v Hongkongu,“ říká v rozhovoru pro BuzzFeed vědec Adam Ni, který se dlouhodobě věnuje šíření čínského vlivu skrze média a sociální sítě. Podle něho jde o snahu ovládnout „srdce a duši“ uživatelů a vytvořit v nich pochybnosti o protestech.
Podle databáze zveřejněné Twitterem např. účet China Daily (více než 4 miliony followerů) zaplatil v poslední době celou řadu reklam, které spojují protesty v Hongkongu s násilím, údajnou snahou uvrhnout zemi v chaos a organizací protestů z USA a Evropy.
Televize CGTN si platí i reklamu na území dalších států včetně České republiky. Podle databáze reklam na Facebooku běží na území ČR obecné reklamy s cílem získat fanoušky pro facebookovou stránku televize, která šíří v anglickém jazyce informace, které jsou v souladu s čínským vládním režimem.
Twitter ve svém prohlášení uvedl, že již nebude přijímat reklamy od státem kontrolovaných mediálních domů. Všechny účty, kterých se to týká, budou stále moci používat Twitter a zapojovat se do veřejných debat, ale nebudou již moci využívat reklamy.