Článek
Přenosy ze zápasů Národní basketbalové asociace (NBA) jsou v Číně opět k mání.
Streamovací společnost Tencent, která na ně vlastní vysílací práva, v pondělí odvysílala živě dva přípravné zápasy.
Satoranský před očima čínských fandů
Čínští fanoušci se tak mohli podívat, jak Chicago Bulls za významného přispění českého basketbalisty Tomáše Satoranského poráží domácí Toronto Raptors a jak se Minnesota Timberwolves v rodném Minneapolisu vypořádala s izraelským týmem Maccabi Haifa.
Televize v Číně přitom minulý týden přenosy ukončily a Tencent pozastavila sponzorskou podporu NBA. Stačil jeden tweet. „Boj za svobodu. Stojím za Hongkongem,“ napsal na sociální síti generální manažer basketbalového týmu Houston Rockets.
Nebudou vysílat „čínské hry“
Čínský technologický gigant teď ale nenápadně udělal krok zpět. CNN se Tencentu zeptala, zda padl zákaz vysílat NBA, ale mluvčí Tencentu pouze odkázal na předchozí vyjádření, ve kterém píše, že zastavil vysílání všech „čínských her”. Přenos dvou zmíněných zápasů nijak nevysvětlil.
V podstatě tak streamovací firma pokračuje v miliardovém kontraktu, který prospívá oběma stranám.
Peníze první: miliardový byznys prospěšný všem
Samotný americký tým Houston Rockets měl jen na čínské facebookové obdobě Weibo celkem 7,3 milionu sledujících. Nový červnový kontrakt NBA s Tencentem na pět let podle odhadů přesahoval půl miliardy dolarů. CNN dokonce vyčíslila celkový byznys severoamerické ligy v Číně zhruba na 95 miliard. NBA investovala i do výstavby stadionů napříč zemí.
Krátce po fatální reakci čínských obchodních partnerů a sponzorů Houston Rockets, ale i výrobce sportovního oblečení Li-Ning nebo šanghajské banky, a především pak právě televizí v Číně tak z USA následovala série omluv, vyjadřování úcty čínskému státu a tamním fanouškům. A to jak od basketbalového týmu, tak i předních hvězd ligy a celé NBA.
Kritika od prezidenta, politiků i domácích fanoušků
Demokratičtí i republikánští politici tak třeba asociaci označili za „bezmocnou“ a obvinili ji z upřednostňování peněz před lidskými právy. Ke kritice se připojil i americký prezident Donald Trump, ale především pak basketbaloví fanoušci z USA.
Tencent v minulosti zdůraznil důležitost NBA v Číně. Poslední sezonu jen na jeho platformě sledovalo 500 milionů lidí. Partnerství s ligou trvá už od roku 2015 a vzhledem k červencovému prodloužení dohody bude pravděpodobně streamovat i nadcházející soutěž.
Čínská státní televize CCTV v reakci na tweet uvedla, že na svém sportovním kanálu nebude vysílat „přípravné zápasy“ NBA a svoji spolupráci s ligou okamžitě přezkoumá. Od té doby se ani po pondělním vysílání Tencentu k situaci znovu nevyjádřila.
Mluvčí čínského ministerstva zahraničí odmítl tiché rozhodnutí streamovací společnosti vysílat v pondělí přípravné zápasy komentovat.