Článek
Málokdo v našich končinách slyšel o Hit BYD or Beijing Automobile Works. Přitom jde o dvě celosvětově největší společnosti na trhu s elektromobily. Celou dekádu se čínská vláda snaží přilákat lidi do tohoto druhu byznysu skrze různé bonusy a další pobídky.
Čísla ukazují, že strategie funguje. Podle International Energy Agency Číňané kupují více než polovinu světové produkce elektroautomobilů.
Číňané jsou zároveň největšími výrobci i největším trhem pro automobily. Prodej aut podle China Passenger Car Association ale klesl v roce 2018 o 6 % na 22,7 milionu vozů. Nedávné výsledky čínského akciového trhu New Energy Vehicles (NEVs) ukazují, že prodej hybridních automobilů a elektromobilů naopak stoupá.
Podle Čínské asociace automobilových firem se v první třetině roku 2018 prodalo zhruba 601 000 elektromobilů. Z toho vyplývá, že ačkoliv jejich prodej stále roste, jde o malou část z celého počtu prodaných aut.
K posilování tohoto odvětví autovýroby by měly Číně od Nového roku sloužit i nové zákony. Ty například zakazují založit společnosti vyrábějící pouze auta se spalovacím motorem a zavádějí systém kreditů, který zvýhodňuje výrobce elektromobilů. Informaci přinesla britská BBC.
Kvůli novým pravidlům od Národní komise pro reformy v platnost rovněž vstoupí dílčí podmínky pro již existující společnosti, které plánují otevřít továrny, jejichž výrobky nespadají do kategorie NEVs.
Jejich součástí je i výše zmíněný systém kreditů. Podle nového systému musí každá firma vyrábějící více než 30 000 vozů měsíčně vydělat kredity, odpovídající zhruba deseti procentům její produkce.
Klasické auto se spalovacím motorem má hodnotu jednoho kreditu. Auta s hybridními motory ale odpovídají dvěma až šesti kreditům. Podmínky pro jejich výrobu jsou proto mnohem výhodnější.
Společnosti, jež nedosáhnou dostatečného počtu kreditů, buď dostanou pokutu, nebo si mohou kredity dokoupit od těch, které jich mají nadbytek. Z toho vyplývá, že prodejci nedosahující dostatečného počtu kreditů přímo podporují společnosti, které kvótu naplnily.
Analytici tvrdí, že tyto legislativní změny mohou být přitažlivé především pro zámořské výrobce elektromobilů, jako je například Tesla. Jejími zákazníky se totiž mohou stát nejen samotní řidiči, ale i společnosti, které vyhledají někoho, kdo jim poskytne kredity.