Hlavní obsah

Čína nahodila ekonomický motor. Teď jen aby byla chuť nakupovat

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto.

Zpožděná výroba a ještě zpožděnější doprava objednávek. Tak se v posledních několika měsících mluvilo v souvislosti s pevninskou Čínou, kterou jako první zasáhla epidemie koronaviru. Nyní však s každým dnem čínská výroba roste.

Článek

Čínští výrobci zvyšují objem produkce a čínská výrobní fabrika se dostává do vyšších a vyšších otáček. Podle údajů společnosti Geis Global Logistics už produkce v nejlidnatější zemi světa přesáhla 60 procent obvyklého stavu. A více než 6 508 dodavatelů v celé Číně už jede na 100 procent svých kapacit.

„Dochází i ke zlepšení logistického řetězce u námořních přeprav,“ informoval Seznam Zprávy o vývoji v Číně David Knobloch z Geis Global Logistics.

A i když se v únoru zdálo, že ceny za přepravu porostou, ropná válka mezi Saúdskou Arábií a Ruskem, která srazila cenu ropy pod 30 dolarů za barel, trend otočila. Podle aktuálních čísel Shanghai Containerized Freight Indexu cena námořní přepravy klesla o desítky procent.

To může být potenciálně dobrá zpráva pro zákazníky i pro samotné rejdaře, kteří svými loděmi obstarávají 90 procent mezinárodního obchodu. Zatím totiž jen sčítali ztráty a podle údajů analytické společnosti Sea-Intelligence letos přepraví o 17 milionů kontejnerů méně, než bývá obvyklé. To představuje propad zhruba o desetinu.

Pro terminálové operátory může být pokles přeloženého zboží celosvětově nižší až o 80 milionů.

„Dopad pandemie může v delším období trvání nakonec ovlivňovat také chování spotřebitelů, kteří přestanou nakupovat, a tím obchodníci na prvním místě omezí objednávky a dodávky, jelikož nebudou mít dostatečné cash flow,“ varuje Knobloch.

I když se Čína a tamní výrobci pomalu sbírají, obchodníci po celém světě se musejí připravit na výpadky čínského zboží. Čína jednoduše nestíhá a dohání svou zpožděnou výrobu.

„U cargo letů, kdy operují pouze nákladní letadla, se situace ještě komplikuje, a to kvůli opatřením na letištích v Evropě, která velmi omezují provoz,“ vysvětluje pro Seznam Zprávy Knobloch.

Jak dodal, stává se, že i když má jejich společnost již zaknihován let na určité lince, cenové podmínky se do doby fyzického naložení zásilky do letadla několikrát změní.

„V současnosti se nákup leteckého zboží v importním směru z Číny pohybuje od pěti do devíti dolarů za kilo zboží, což je obrovský nárůst z původních zhruba dvou dolarů. Situace je nadále nepřehledná a nedá se s jistotou spoléhat na dodržování podmínek,“ upozorňuje.

Objednávky oblečení klesají

Pokles poptávky kvůli koronaviru potvrzuje také Bangladéš. Ten je hned po Číně největším vývozcem oděvů na světě a podle zveřejněných informací evropští a američtí prodejci zrušili objednávky v hodnotě zhruba 1,5 miliardy dolarů. To je v přepočtu téměř 40 miliard korun. O zakázky pak přišlo více než tisíc oděvních továren v Bangladéši.

Informovala o tom na síti LinkedIn prezidentka bangladéšského sdružení výrobců a vývozců textilu Rubana Huková. Ovlivní to podle ní životy 1,2 milionu zaměstnanců textilního a oděvního průmyslu. Místní továrny, jež dodávají světovým oděvním značkám, zaměstnávají přes čtyři miliony lidí a tento průmysl generuje zhruba 13 procent tamního hrubého domácího produktu.

„Vyzývám vás všechny, abychom touto krizí propluli vlídně spolu,“ napsala Huková evropským a americkým prodejcům oděvů a vyzvala je, aby objednávky nerušili. „Nechme výrobu běžet. V případě nutnosti se můžeme uchýlit k odložení plateb,“ dodala.

Výpadek zakázek znamená pro Bangladéš nemalý problém. Jeho hospodářství mělo letos růst o více než sedm procent už pátý rok za sebou, uvedl ve svém výhledu Mezinárodní měnový fond (MMF). To se asi nesplní.

Doporučované