Článek
Obrat 1,45 miliardy korun a zisky před zdaněním 230 milionů korun – tak vypadal loňský rok Prusa Research. Seznam Zprávám to v rozhovoru řekl šéf firmy Josef Průša. Jaká budou čísla za letošní rok, ale nedokáže odhadnout.
„Letošek uvidíme. S tím, jak vypadá konec roku, už nejsem tak optimistický. I když jsme nemuseli omezovat výrobu, velice nám to brzdí vývoj. Zejména tu poslední část – jak dostat produkt do výroby. Tady potřebujete s dodavateli opakovaně dělat testy součástek,“ říká Průša. Vysvětluje, že i přesně zadaný výkres přijde od pěti dodavatelů úplně jiný výsledek.
Tím, že firma nakupuje z celého světa, jí dělají problémy prodloužené dodací lhůty. „Vývojáři jsou ta část firmy, která může pracovat z domova, takže to taky všechno trošku zpomaluje,“ dodává Průša.
Prusa Research
Firmu založil v roce 2012 Josef Průša.
Design Prusa i3 se stal jednou z nejpopulárnějších konstrukcí pro FDM 3D tiskárny, stále je open-source.
Měsíčně dodá do celého světa více než 6000 tiskáren.
Ve společnosti pracuje přes 400 lidí.
Zdroj: Prusa Research
Rok a půl náskok pro Čínu
Naproti tomu Čína pokračuje ve vývoji i v tomto složitém období. „Čína jede všechno jako předtím. Je to trošku nezodpovědnost nás tady v Evropě, Americe a všude po světě. Tím, jak se tady se vším pereme, dáváme Číně tak rok a půl náskok,“ je přesvědčen Průša. Jako příklad uvádí právě oblast 3D tisku. „V Číně nemají problém vydávat jednu tiskárnu za druhou. Tím, jak my jsme ve vývoji trochu zbrzdění, posouváme uvedení na trh o půl roku až o rok dál. Dáváme tedy Číně náskok, aby západní trh ve spoustě věcí dohnala,“ říká.
Vlastní motory do tiskáren
Zájem o 3D tiskárny přitom během pandemie výrazně vyrostl. „Třeba v dubnu jsme měli dvojnásobný obrat. U nás je to ale limitované tím, co jsme schopni vyrobit. Tím, že jsme měli silnější měsíce, nám vyskákaly dodací doby až na několik týdnů, což poptávku uměle sníží na delší dobu,“ říká manažer. Firma se teď proto bude snažit některé nedostatkové součástky vyrábět sama. „Máme v plánu u nás vyrábět například motory. Je to ale běh na dlouhou trať a jsou potřeba velké investice,“ dodává Průša.