Článek
V západní Evropě se v prvním čtvrtletí poprvé prodalo více elektromobilů než v dosud vedoucí Číně. Na sedmi hlavních evropských trzích vzrostl prodej o 65 procent na 104 tisíc elektrických vozů, v Číně prodej kvůli snížení státní podpory a koronaviru klesl o 58 procent na 77 tisíc aut. V Česku se prodej elektromobilů zvýšil téměř pětinásobně. Vyplývá to z nové studie PwC E-Mobility Sales Review.
USA i bez koronaviru
„Na čínský trh dopadly zejména v únoru následky izolace, zatímco evropské trhy se i v březnu těšily růstu. Bateriové elektromobily v pěti největších západoevropských zemích zaznamenaly 3,6procentní podíl na trhu nově registrovaných vozidel, což předčilo jak Čínu s 2,3procentním podílem, tak USA s 1,3 procenta. Česko dosáhlo podílu elektromobilů 1,5 procenta,“ uvedl pro ČTK partner PwC ČR Pavel Štefek.
Zajímavé je, že i Česko v poměru elektromobilů předstihlo Spojené státy, baštu Muskovy Tesly. Do statistik se přitom příliš nepodepsala pandemie. „Domníváme se, že USA byly zasaženy koronavirem s určitým zpožděním, a proto procentní podíl elektromobilů není tímto zásadně ovlivněn. Je třeba vidět kontext: v EU jsou automobilky tlačeny do snižování průměrných flotilových emisí, a proto je jejich zájem o prodej BEV (čistě bateriové elektromobily, pozn. red.) a hybridů od začátku roku velice silný,“ řekl Seznam Zprávám Michal Razim, expert na automobilový trh z PwC Česká republika.
V součtu trh čistě bateriových vozů na hlavních světových trzích klesl o 21,1 procenta. Plug-in hybridů se prodalo o 7,6 procenta víc než před rokem a klasických hybridů o 3,9 procenta více. V Evropě rostl prodej plug-in hybridů do zásuvky o 149 procent, elektromobilů o 120 procent a hybridů, které v Evropě tvoří stále početně největší skupinu nových registrací aut s elektrickým pohonem, přibylo o 27 procent víc než před rokem.
Elektrická Škoda
Evropský nárůst je způsoben tím, že pod tlakem přísných emisních pravidel EU se dostávají na trh ve větším počtu nové modely elektromobilů od tradičních evropských výrobců. Tento trend se do statistiky promítl i v Česku.
Ačkoli v absolutních hodnotách stále jde o marginální počty, na českém trhu zaznamenaly nové registrace elektromobilů meziročně výrazný vzestup. Konkrétně vzrostl počet registrací elektromobilů v Česku v prvních třech měsících ze 132 na 741. „Českým trhem doslova zahýbal domácí model Škoda Citigo iV, který se z větší části postaral o rostoucí dynamiku. Díky tomu se bateriové elektromobily dostaly na tržní podíl 1,5 procenta prodaných vozů,“ uvedl Razim pro ČTK.
I když PwC považují uvedení levného elektromobilu ze stáje Škody jako hlavní, připouštějí v tomto případě i vliv pandemie nemoci covid-19. „Nedomníváme se, že tržní podíl elektromobilů byl zásadně ovlivněn koronavirem. Je ale pravda, že bez epidemie by jejich tržní podíl byl nižší, protože absolutní pokles počtu prodaných aut se spalovacími motory byl větší,“ říká pro Seznam Zprávy Razim.
Leden, měsíc elektromobility
„Vrchol z aktuálně dostupných dat byl v lednu 2020, v únoru a březnu je tržní podíl BEV stabilní na 1,2 procenta pro oba měsíce,“ upřesnil Razim. Navíc si nemyslí, že s postavením elektromobilů na trhu nějak zásadně zamíchá extrémně levná ropa. „Ceny ropy velmi kolísají a do provozních nákladů spalovacích aut se promítají jen částečně a se zpožděním,“ vysvětluje Razim.
Podobné navýšení v prodejích elektromobilů v ČR podle něj nejspíše nevydrží. „Studie PwC srovnává čísla za první kvartál 2020, v dlouhodobějším horizontu lze očekávat mírné snížení tržního podílu pod 1,5 procenta BEV v ČR,“ předpovídá Razim.
„Vzhledem k omezené dostupnosti nabíjecí infrastruktury a nedostatečné rychlosti již dostupných nabíječek očekáváme, že elektromobilita může i v příštích letech zůstat okrajovým trhem pro nadšence,“ říká a dodává, že velmi silnou roli v českém prostředí bude i nadále hrát Škoda Auto, která připravuje nové modely elektromobilů na rok 2021.
Evropskými premianty zůstávají Norové. V zemi mělo v prvním čtvrtletí osm z deseti nově registrovaných vozů elektrický pohon. Čistě bateriových aut bez přítomnosti spalovacího pohonu byla v Norsku polovina ze všech prodaných vozidel.