Článek
Čínský trh budou v příštím desetiletí formovat především mladé spotřebitelky. Společnost UBS Group AG uvedla, že čínské ženy budou hlavními hybateli očekávaného nárůstu spotřebitelských výdajů ve výši 5,3 bilionu dolarů, protože jejich příjmy rostou.
Růst spotřeby v Číně bude do roku 2030 z 80 procent tažen expanzí příjmů žen, napsala v pátečním reportu Christine Pengová, vedoucí spotřebitelského sektoru Velké Číny v UBS Global Research. Informovala o tom agentura Bloomberg.
Očekáváme, že se projeví účinky významného pokroku ve vzdělávání čínských žen za posledních 20 let.
„Předpokládáme, že čínské ženy budou mít největší dopad na růst spotřeby Číny. Očekáváme, že se projeví účinky významného pokroku ve vzdělávání čínských žen za posledních 20 let, což zlepší jejich sociální postavení, zejména jejich postavení na pracovišti,“ uvedla Pengová.
Podle Bloombergu by se však vyšší úroveň vzdělání mohla na spotřebě promítnout i negativně. Report totiž uvádí, že čínské ženy místo bezmyšlenkovitého utrácení většinou část svých příjmů rovnou ukládají stranou, případně investují.
Zájem o čínské společnosti roste
Navyšování platů žen v Číně spolu s rostoucím podílem domácností s jednou osobou by také mohlo pozměnit strukturu spotřeby v zemi. Podle Pengové by totiž mohly, oproti tradičním spotřebitelským odvětvím, narůst výdaje za domácí zvířata, zdravou stravu či pivo. „Celkově by se to mělo odrazit i na prospěchu mezinárodních společností v oblasti cestování, luxusu, oblečení či ubytování,“ dodala Pengová.
Spotřeba žen navíc ovlivní i domácí společnosti, orientující se například na kosmetiku. Čínské vznikající národní značky jsou totiž mezi mladými ženami stále oblíbenější ve srovnání s významnými mezinárodními značkami.
Odhadovaný skok ve spotřebě domácností v příštím desetiletí znamená, že Čína bude do roku 2030 přispívat asi 27 procenty na růst globální spotřeby, předpovídá UBS. To je srovnatelné s předpokládanými 19 procenty ze Spojených států.