Článek
Největšího výrobce cigaret čeká akce „Kulový blesk“, a to i v Česku. Firma plánuje postupně zcela zrušit výrobu cigaret a přejít na produkci tzv. nehořlavých výrobků, tedy „elektronických cigaret“ jako je IQOS. Znamená to ale obrovské investice i zvýšení výrobní plochy, protože výroba cigaret se od výroby pro IQOS výrazně liší.
„Je to pro nás jednosměrka, jednoho dne skutečně chceme od cigaret úplně odejít. Zatím si to teritorium cigaretového byznysu držíme,“ vysvětluje překvapivé plány giganta Philip Morris předsedkyně představenstva firmy Andrea Gontkovičová. Firma právě dokončuje vakcínu proti covidu-19 a je mezi druhou a třetí fází klinického testování. „Jednoho dne, kdy začne růst objem uživatelů nehořlavých výrobků a budeme potřebovat další výrobní kapacity, tak se výroby cigaret zbavíme,“ doplňuje.
Pandemie je stála půl miliardy čistého
Rok pandemie znamenal pro tabákového lídra na světovém trhu o půl miliardy nižší čistý zisk v Česku. Podle generální ředitelky Andrey Gontkovičové za to mohou především regulace a zavřené hranice za poslední rok, protože velkou část pro český tabákový byznys tvoří přeshraniční obchod, hlavním tahounem je pak Německo.
Philip Morris 2020
Světová tabáková jednička. Dvojkou je British American Tobacco.
Působí na 180 trzích, IQOS (výrobky bez dýmu) prodává v 64 zemích.
Hospodaření v Česku:
Čistý zisk: 3,5 miliardy korun (meziročně poklesl o 12,3 procenta, o půl miliardy korun).
Tržby bez spotřební daně a DPH: 17,9 miliardy korun (meziročně stouply o 4,6 procenta).
Hospodaření ve světě:
Obrat: 28,7 mld. USD (pokles oproti 2019 o 3,7 %)
Zisk: 8,6 mld. USD (zvýšení oproti 2019 o 11 %)
Zdroj: PM
Krabička podraží
Tržby přitom rostly. Ty zase táhnou nahoru výrobky bez dýmu a také zvýšené ceny cigaret. „Loni se cena cigaret zvýšila o 14 korun, bylo to výrazným zvýšením spotřební daně. Na tento rok je vládou schválená novela zákona o spotřebních daních, kde se tyto daně zvyšují o osm korun na krabičku. Minimálně tomuto zdražení budou čeští kuřáci čelit,“ upřesňuje Andrea Gontkovičová pro SZ Byznys.
Hlavní cíl: žádný kouř
Z tabákového obra už delší dobu zní, že spěje k životu bez cigaret. Těch klasických, hořlavých, i když právě na nich stále staví svůj byznys. Kdy bude i Kutná Hora, tedy česká cigaretová továrna Philip Morris bez dýmu, se stále neví.
Philip Morris ČR
dceřiná společnost Philip Morris International,
– s jejími akciemi se obchoduje na Burze cenných papírů Praha,
– vlastní 99% obchodní podíl ve společnosti Philip Morris Slovakia, s. r. o.,
– největší výrobce a prodejce tabákových výrobků v Česku.
V továrně v Kutné Hoře pracuje 800 zaměstnanců. Celkem má firma v Česku 1000 zaměstnanců.
„Velmi se na ten den těším, ale datum v kalendáři nemám. Chtěla bych, aby to bylo ve velmi blízké budoucnosti,“ říká Gontkovičová, která je současně v představenstvu Svazu průmyslu a dopravy ČR, s tím, že rozhodnutí podle ní padne do čtyř let.
Firma už disponuje příslušným „razítkem“ od amerického úřadu, který jí dal v užívání alternativních výrobků vůči klasickým cigaretám za pravdu.
„Máme potvrzení od nejpřísnější autority na světě, amerického Úřadu pro kontrolu potravin a léčiv (Food and Drug Administration, FDA, pozn. red.). Výrobek IQOS je prokazatelně s modifikovaným rizikem, to znamená, že je to určitě lepší volba pro dospělého kuřáka než klasická cigareta,“ vysvětluje šéfka Philip Morris pro ČR.
Čtvrtinový podíl na trhu
Zásadní změna výroby v továrnách souvisí podle ní s tím, co chce zákazník. Teď je v Česku a na Slovensku podle jejích slov 629 tisíc uživatelů výrobků zahřívaného tabáku, téměř půl milionu lidí přestalo kouřit hořlavé cigarety úplně. Výrobky bez dýmu tvoří 24 procent celkových tržeb společnosti ve světě. V Česku prý o něco víc. Do roku 2025 to podle Gontkovičové má být víc než polovina tržeb.
Výzkum za miliardy
Zatím dala společnost PM do výzkumu a vývoje výrobků bez dýmu víc než osm miliard dolarů, jen za poslední dva roky to byly dvě miliardy. „Ještě jsou tři další platformy v nějakém stadiu výzkumu a vývoje. Jen v Česku si přeměna výroby vyžádá desítky milionů korun,“ upřesňuje šéfka tabákové jedničky u nás.
Obrovské peníze vynakládá společnost i na marketing. Jen v tuzemsku zhruba miliardu a půl ročně. Slovu marketing se ale šéfka trochu brání i s ohledem na fakt, že tento trh podléhá přísné regulaci.
„Marketing se velmi často chápe jako reklama. Ale jde do velké míry o informace. Tyto náklady jsou v drtivé většině spojené s osvětou a asistencí dospělému kuřákovi, jak přístroj používat,“ vysvětluje.
Investice v samotné Kutné Hoře budou podle ní ještě vysoké. „Bude se měnit všechno. Od strojů, technologií až k podpoře. Cigarety se vyrábějí úplně jinak než náplně do zahřívaných výrobků,“ říká Andrea Gontkovičová.
„Byla by to akce ‚Kulový blesk‘, protože ta plocha, která je potřebná k zahřívanému tabáku, je dvojnásobná oproti klasickým cigaretám,“ mluví šéfka PM Česko ze zkušeností obdobných z továren v Rumunsku, Portugalsku nebo té „na zelené louce“ v italské Bologni.