Článek
Neobjednali jste si chytré hodinky? Za první tři měsíce nešťastného roku 2020 se totiž celosvětové zásilky těchto doplňků vyšplhaly téměř na 14 milionů dopravených kusů.
Oproti stejnému období za minulý rok se jedná o dvacetiprocentní nárůst, tvrdí analytici z firmy Strategy Analytics, která patří do portfolia investiční společnosti Warrena Buffetta Berkshire Hathaway. Chytré hodinky jsou jedním z mála elektronických produktů, které ve zkoušce připravené pandemií nemoci covid-19 uspěly.
Neporazitelný Apple
Nikomu se však ani v tomto čtvrtletí nepodařilo předehnat šampiona chytrých hodinek, společnost Apple. Technologický gigant ze Spojených států naopak dokázal svoji pozici ještě upevnit. Svůj globální podíl na trhu smartwatch zvýšil o jeden procentní bod na 55,5 procenta. „Apple Watch se podílí na polovině celosvětového trhu s chytrými hodinkami a je jednoznačným průmyslovým lídrem,“ hodnotí situaci Neil Mawston, provozní ředitel Strategy Analytics.
Jednalo se ale o vydřený podíl. Apple své dodávky zvýšil o téměř 23 procent ve srovnání s prvním kvartálem roku 2019. Celkem tedy Apple Watch trh zásobovaly počtem 7,6 milionu kusů. Na druhém místě se skoro dvěma miliony přístrojů se umístil jihokorejský konglomerát Samsung.
„Samsung odeslal po celém světě v prvním čtvrtletí 2020 1,9 milionu chytrých hodinek, což je mírné navýšení z 1,7 milionu kusů z minulého roku. Jeho podíl na celosvětovém trhu se ale zmenšil z 15 na 14 procent,“ píše hlavní analytik Steven Waltzer ze Strategy Analytics. Příčinu snížení podílu vidí především v karanténních opatřeních v Jižní Koreji.
Garmin pro sportovce
Útlum dodávek od Samsungu potěšil především třetího hráče na poli chytrých hodinek, Garmin. Společnost se poprvé po dvou letech vrací na bronzovou pozici díky svému téměř 40procentnímu růstu. Podobně jako Apple Garmin zvýšil svůj podíl na celosvětovém trhu hodinek o jedno procento na celkových osm. „Vylepšené nové modely, jako je Venu s OLED touchscreenem, se ukazují být velmi populární mezi sportovci a fanoušky fitness, kteří si chtějí monitorovat svou každodenní aktivitu,“ píše ředitel Strategy Analytics Woody Oh.
Ostatní značky se na trhu podílejí z více než 22 procent. Jejich zastoupení na mezinárodním trhu se ale oproti prvnímu čtvrtletí roku 2019 zmenšilo, i když také ony zaznamenaly téměř 15procentní růst, pokud jde o odeslané modely.
Budoucnost přeje chytrým hodinkám
Druhé čtvrtletí ale nejspíše nebude tak zářivé. „Předpokládáme, že celosvětové dodávky chytrých hodinek se ve druhém čtvrtletí výrazně zmenší v důsledku probíhající pandemie covid-19,“ říká dále Woody Oh. Druhou polovinu roku ale ředitel tak černě nevidí.
„V druhé polovině letošního roku i dále dojde k slušnému oživení trhu. Spotřebitelé na celém světě se přestanou bát a své obchody znovu otevřou i maloobchodní prodejci. Smartwatch mají vynikající dlouhodobé vyhlídky díky tomu, jak ve světě po koronaviru budou mladí i staří lidé více dbát na svoje vlastní zdraví,“ uvádí Oh. Jednou z četných vlastností chytrých hodinek je právě monitorování zdraví jejich uživatele například prostřednictvím měření kyslíku v krvi.
V roce 2023 by podle údajů společnosti Market Research Future mohl trh s chytrými hodinkami dosáhnout ceny 109 miliard dolarů s odhadovaným růstem přes 17 procent. V roce 2017 přitom činil celkový objem trhu okolo 42 miliard dolarů.
Za zvyšujícím se zájmem nemá být pouze sport či strach o zdraví, ale také stoupající trend internetu věcí, jenž s dalšími roky poroste a který se s chytrými hodinkami velmi dobře kombinuje.