Článek
Připravovaná změna bodového systému má přísněji trestat dopravní přestupky, které končí dopravními nehodami, naopak shovívavější bude k drobným porušením pravidel jako špatné parkování nebo zapomenuté doklady.
Ministr Vladimír Kremlík (nestraník za ANO) uspořádal společně s dalšími úředníky workshop, kde poprvé veřejně představil chystané změny v sankčním systému. Změny chtějí prezentovat tak, že jejich hlavním cílem je odstranění závažných dopravních nehod a zvýšení bezpečnosti.
Praktický dopad bude mít současná podoba změn kromě na piráty silnic, kteří jezdí rychle a nerespektují červenou na semaforech, i na čerstvé řidiče.
„Po dobu dvou let od získání oprávnění se u nich snižuje počet bodů na šest,“ představila zamýšlenou koncepci řidičského průkazu na zkoušku Jana Budíková, vedoucí oddělení dopravní legislativy na Ministerstvu dopravy.
„Je to model, který má například Velká Británie. Důvodem je zejména to, že začínající řidiči jsou častými účastníky dopravních nehod,“ vysvětlovala dále Budíková.
Společně s tím, že nový bodový systém má zpřehlednit sankce a nově budou postihy buď za čtyři body, nebo za šest, tak hrozí, že začínající řidič přijde o své doklady velmi rychle.
„Jsem přesvědčený, že šest bodů je málo, když jsou hranice bodů čtyři a šest. Řidič tak může přijít o průkaz pouhou jedinou jízdou,“ řekl Karel Bezděkovský ze Středočeského kraje, kde má na starosti agendu učitelů autoškol.
Zástupci Ministerstva dopravy zase argumentovali tím, že nové šestibodové přestupky jsou skutečně závažné. Jde například o zmiňovanou jízdu na červenou, značné překročení rychlosti nebo jízdu pod vlivem alkoholu.
Začínajících řidičů se zastal i Tomáš Neřold, ředitel Besipu. „Rádi bychom hledali nějaké jiné řešení, které by nebylo jenom sankční,“ řekl Neřold.
Ministr Vladimír Kremlík hned v úvodu workshopu řekl, že je návrh v mezirezortním připomínkovém řízení a je možné ho ještě měnit.
„Do vlády ho chceme poslat co nejdříve. Nechci říkat žádný konkrétní termín. Já neovlivním legislativní proces,“ vyhnul se Kremlík jakémukoliv konkrétnějšímu termínu, kdy by změna bodového systému mohla začít platit.
Původní systém začal platit od léta 2006. Podle řady odborníků už je zastaralý a je to jeden z důvodů, proč se v Česku nedaří plnit plán snižování závažných dopravních nehod. Loni na českých silnících zemřelo 565 lidí, je to o 63 obětí nehod více než o rok dříve.