Článek
Vyšetřování loňského případu letu společnosti Smartwings, při kterém kapitán letadla Pavel Veselý pokračoval v cestě z řeckého ostrova Samos do Prahy i přesto, že fungoval pouze jeden motor, je u konce. Došlo k závažnému pochybení pilotů.
Případem se zabýval Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN), který také doporučil psychologické vyšetření bývalého šéfpilota. Informoval o tom web Zdopravy.cz.
Kapitán letadla se podle závěrečné zprávy ÚZPLN dopustil dokonce 21 pochybení. Sám po této události přišel o post šéfpilota aerolinky. Podle zprávy také ignoroval upozornění na snížení letové hladiny od druhého pilota. Tím způsobil stresové prostředí pro celou posádku.
Celá událost se odehrála 22. srpna loňského roku při letu z řeckého ostrova Samos do Prahy. Letadlu přestal fungovat levý motor, který nebylo možné znovu nahodit. Letoun pak pokračovat v cestě, i přes tuto závadu, v nižší letové hladině. Technický problém dokonce kapitán lodi zatajil řídícím letového provozu. Závadu nahlásil až v Aténách.
„Byl jsem nervózní, protože padala rychlost, chtěl jsem začít klesat. Tlačil jsem na pana kapitána, aby bylo vykomunikováno klesání, předpokládal jsem použití standardní fráze,“ uvedl vyšetřovatelům první důstojník.
Jeho naléhání však bylo neúspěšné, a rozhodl se tak připravit na přistání v Praze.
Podle zprávy kapitán riskoval i v případě paliva, uvádí web Zdopravy.cz. „Neznal příčinu vysazení motoru, a tudíž nemohl vědět, zda vysazení motoru č. 1 nebylo způsobeno kontaminací paliva,“ píší vyšetřovatelé ve zprávě.
Kapitán také nebral v potaz možné další komplikace. Tím ohrozil život 170 lidí, kteří byli na palubě. Zároveň ani cestující neinformoval o skutečné povaze závady.
Ve zprávě se také podle serveru Zdopravy.cz píše, že pochybení kapitána mohla mít ekonomickou příčinu. Tím, že letoun doletěl až do Prahy, ušetřil aerolince prostředky za náhradní letadlo.
Veselý se i přesto domnívá, že se zachoval správně. Z tohoto důvodu ústav doporučil, aby Veselý podstoupil psychologické vyšetření.
„Jsem přesvědčen o tom, že moje bohatá letová praxe je dostatečně velká, abych dokázal zhodnotit všechna rizika spojená s rozhodovacím procesem, nicméně si uvědomuji, že mohou vzniknout okolnosti, které si zaslouží, aby k nim bylo přistupováno s náležitou opatrností,“ uvedl ve výpovědi.