Článek
Pokud by všichni obchodníci karty akceptovali, platili by Češi kartou celé tři čtvrtiny nákupů. Zatím probíhá bez bankovek každá druhá platba, zaznělo v pořadu Byznys Club.
„Dnes 54 procent plateb proběhne bezhotovostně. Kdyby lidé mohli zaplatit kartou všude tam, kde chtějí, tak by to bylo rovných 74 procent. To je obrovský rozdíl,“ popisuje ředitel Mastercard ČR a SR Michal Čarný.
Co tedy obchodníkům přijímat kartu brání? Nejčastěji obavy, že jim poplatky za platby ukrojí dost ze zisku. „Největší mýtus je, že je to prostě drahé. Jsou to zanedbatelné položky. Jsou to desítky stokorun měsíčně, podle velikosti obchodníka,“ vysvětluje náklady za bezhotovostní platební styk Vladimír Vojtíšek z ČSOB.
K tomu je třeba připočíst poplatek bance za půjčení terminálu. Terminál si teď v rámci projektu Česko platí kartou může každý majitel na půl roku vyzkoušet zdarma.
Kdo karty akceptuje, přijde si na větší obrat a tedy na větší zisk, dodává Michal Čarný z Mastercard. „Z našich průzkumů vychází, že při akceptaci bezhotovostních plateb se průměrný obrat obchodníka zvýší o 12 až 18 procent, což je opravdu hodně.“
Platby kartou na internetu vyskočily o 178 procent
Covid donutil aktivovat platební terminál i ty, kteří by jinak dál otáleli. „Je to věc, kterou vidíme napříč segmenty. I menší obchodníci se rozhodli vstoupit do světa online plateb. Otevřeli si vlastní e-shop, zřídili vlastní platební bránu nebo našli partnera, který jim umožní prodej zboží na internetu,“ popisuje šéf Daily Banking ČSOB Vojtíšek.
A boom karetních plateb potvrzují i údaje Sdružení pro bankovní karty a Global Payments, podle kterých se objem plateb kartou v prvním půlroce předcovidového roku 2019 a prvním pololetím letoška zvýšil o více než 45 procent. Karetní platby na internetu během pandemie se vyšvihly dokonce o 178 procent.
Přesto v počtu platebních terminálů, skrze které platby v obchodech probíhají, Česko pořád pokulhává za zbytkem Evropy.
„V Česku se pohybuje kolem 25 terminálů na 1000 obyvatel, kdežto evropský průměr je zhruba 32. Máme potenciál infrastrukturu budovat dál, hlavně u malých obchodníků, živnostníků, mimo velký retail,“ vypočítává Čarný z Mastercard.