Článek
Pošta v Horších u Plzně byla zavřená, dokud se jí neujala Kateřina Štroblová. Jako soukromnice v ní právě oslavila rok. České poště se podnikatelka zavázala, že bude mít otevřeno minimálně patnáct hodin týdně. Za to může počítat s příspěvkem deset tisíc korun měsíčně a dalšími penězi podle toho, kolik lidí obslouží. V průměru si takto podle pošty soukromníci přijdou na 16 tisíc korun měsíčně.
„Měla jsem k tomu několik důvodů. První je, že jsem po mateřské zůstala doma s dětmi a postupně jsem se vracela do podnikání a chtěla jsem něco jako odrazový můstek. Pošta mi dává finanční základ a vedle toho si můžu rozvíjet své podnikání,“ říká Kateřina Štroblová.
Česká pošta v rámci programu Partner hledá zájemce, kteří by za ni provozovali pobočku. Podmínek je několik. Pobočka musí nahradit stávající poštu v obci, otevřeno musí být alespoň na několik málo hodin každý všední den.
„Podnikatel musí mít fakticky dostupné prostory, nechceme, aby to bylo mimo obec, chceme, aby ty prostory vypadaly důstojně, a chceme, aby služby poskytovali v kvalitě, v jaké je poskytujeme my,“ říká Jan Foubík, ředitel divize obchod a marketing v České poště.
Podobných poboček v rukou soukromého podnikatele jsou už zhruba dvě stovky. Celkem pošta přes partnery provozuje 384 poboček, o více jak polovinu se stará přímo obec, zbytek obvykle živnostníci. Do budoucna ale pošta počítá, že většinu provozoven převede na soukromníky. Do roku 2025 by chtěla provozovat jen 700 úřadů a zbylých 2500 provozovat formou franšízy.
„Boom zažívají malé pivovary. Těch je zhruba 380, přibližně stejného množství jsou i podnikatelé v oblasti pošty. Nicméně malé pivovary přibývají tempem jeden týdně, pošty přibývají tři týdně,“ komentuje to Karel Havlíček z Asociace malých a středních podniků a živnostníků.