Hlavní obsah

Chodníky v Krkonoších se opravují jako před sto lety. Těžké kameny je potřeba do země dostat ručně

I letos se kvůli nutným opravám uzavřou některé turistické stezky v Krkonoších. Kvůli klimatu je na jejich opravu málo času a téměř vše je nutné udělat ručně.Video: Seznam Zprávy

Na řadě míst v Krkonoších se musí turisté v létě připravit na omezený pohyb po některých turistických stezkách či na jejich úplné uzavření. Dělníci tam opravují kamenné i dřevěné chodníky. Lidé v létě neprojdou například z Růžohorek na Sněžku a obejít musí i Úpské rašeliniště. Způsob oprav turistických stezek se za posledních 100 let příliš neproměnil, gró stále tvoří ruční práce.

Článek

Úplně uzavřená je v tuto chvíli například Stará vozová cesta mezi Horními Mísečkami a Harrachovými kameny. Těžké kameny, kterými dělníci tvoří cestu, sice do kopce vyveze pásový vozík, jenž si poradí i v těžkém terénu, avšak dostat kameny do země už musí lidské paže. Šestice dělníků, kteří opravují chodník, toho moc nenamluví. „Když jsou kameny, tak za den uděláme dva tři metry. Když je ale kámen hodně velký, děláme na něm i tři dny,” říká jeden z dělníků, jenž se představuje jako Miloš.

Způsobu, jímž turistické chodníky v horských oblastech opravují, se říká štětování. „Je to stará technologie, ruční práce, kterou používali naši předkové. Není to dláždění naplocho, ale vyskládávání kamene nastojato. Takhle vyštětovaná stezka má mnohonásobně vyšší trvanlivost a snese mnohem vyšší zatížení. Zároveň je příjemná pro chůzi a bezpečná,” popisuje Radek Drahný, mluvčí Krkonošského národního parku (KRNAP). Vyštětované stezky správcům parků zároveň umožní udržet turisty na cestě, aby neměli tendenci vstupovat mimo, a ničit tak tamní vzácnou tundru.

Krkonoše každoročně navštíví zhruba šest milionů lidí, což má vliv i na stav turistických stezek. Ty nejdůležitější se letos opravují po zhruba 20 letech. Rekonstrukce úplně uzavřou například povalový chodník v Černohorském rašeliništi nebo úsek mezi Luční boudou a Slezskou boudou. Ten je tvořen chodníky z dubových prken, které dělníci měnili naposledy právě na konci 90. let minulého století a dubové trámy jsou kvůli klimatickým podmínkám už na konci své životnosti.

„Uzávěru bude snadné obejít po Jantarové cestě do Polska a pak po Cestě česko-polského přátelství ke Slezskému domu,” popisuje Drahný.

Asi nejnáročnější rekonstrukcí pak bude oprava stezky mezi Růžovou horou a vrcholem Sněžky, kde stavbaři vymění stávající vápencové podloží, opraví schody a štětování mezi nimi. „Chodník bude doštětován, aby pohyb po něm byl pohodlný. Jenom tak se množství turistů, kteří cestu každoročně procházejí, bude držet na vyznačené cestě a nebude si vyšlapávat chodníčky v jejím okolí. Takový jev je velmi ohrožující pro jedinečnou přírodu arkto-alpínské tundry,” upozorňuje Drahný. Lidé tak musí pro cestu na nejvyšší českou horu zvolit buď trasu Obřím dolem z Pece pod Sněžkou, nebo vyrazit z Pomezních bud.

Kromě již zmiňovaných stezek se letos dělníci pustí například i do lesních cest Hádecká I, Bleskovka, Digrin, Konvalinka, Žlutá, Šímovky, Lví cesta, Baštírna, Mánkova, Rýchorská II či K Lysečinské boudě a do turistického chodníku Messnerův potok. V době přípravných prací bude platit omezení průchodu, po jejich započetí se cesty veřejnosti uzavřou. Aktuální stav prací bude KRNAP pravidelně zveřejňovat na svých webových stránkách.

Doporučované