Článek
Každý pátý mrtvý, ale i těžce zraněný účastník dopravní nehody je chodec. Nejhorší situace je v hlavním městě, kde o život přišlo 25 chodců. Právě pěší tak představovali v Praze nejohroženější skupinu – figurovali jako oběti v 81 procentech všech fatálních nehod v roce 2018.
O život loni přišlo také 16 chodců v Moravskoslezském kraji a 15 v Jihomoravském kraji. V obou krajích pěší představovali bezmála každou třetí oběť dopravní nehody.
V Karlovarském kraji pro změnu představují chodci skupinu, která v dopravním provozu za loňský rok nejčastěji utrpěla těžká zranění – 17 lidí a 28 procent všech těžce zraněných.
Celkově v celé České republice zemřelo loni na silnicích 113 chodců, to je o 12 více než v roce 2017. Smrtelných nehod přitom loni bylo 565. Podobně se událo 2 465 nehod s těžkým zraněním, v 517 případech šlo o chodce.
Vyplývá to z nových statistik BESIPu, který koordinuje a vyhodnocuje dopravní bezpečnost na českých silnicích, jde o oddělení přímo spadající pod ministerstvo dopravy.
Neopatrní jsou řidiči i chodci
Statistiky Platformy Vize nula, která trochu jinak zpracovává stejná zdrojová data od policie, pak dodávají, že ze 113 chodců bylo 68 mužů, 37 žen a osm dětí. Každý sedmý chodec zemřel na přechodu vinou řidičů.
Podle dopravní expertky Stanislavy Jakešové je v obecné rovině vina jak na straně řidičů, tak i chodců. Obě skupiny se chovají rizikově.
„Nechci říct, že za to můžou řidiči ani že za to můžou chodci. Ta zkušenost je taková, že pravda je někde napůl,“ dodává Stanislava Jakešová. Řidiči by měli před přechodem zpomalit, což se často neděje, chodec by zase neměl přecházet, pokud si není jistý, že ho řidič vidí – nejlépe tím, že s řidičem naváže oční kontakt. To se také příliš neděje.
Praha je unikátní intenzitou dopravy
Hlavní město podle odborníků nemá srovnání, protože jde o ohromnou aglomeraci s intenzivní dopravou. A to i na světové úrovni.
„V porovnání s jinými velkými městy má Praha v přepočtu na obyvatele dvakrát tolik aut než třeba Berlín nebo Londýn. Je to skoro tři čtvrtě auta na jednoho obyvatele Prahy včetně malých dětí a starých lidí,“ říká Blanka Klimešová ze sdružení Pražské matky, která má na starosti projekt Chodci sobě.
Proto podle ní funguje v metropoli úměra – čím větší intenzita dopravy, tím více nebezpečných situací.
„Doporučuji, aby si čísla z těch statistik vzali odborníci k ruce a věnovali se prevenci,“ reaguje na data v Praze Stanislava Jakešová.
Hlavní město má ale například podle Blanky Klimešové velký počet nesignalizovaných přechodů přes dva jízdní pruhy.
„To je nebezpečná situace jak pro chodce, tak řidiče,“ dodává Klimešová s tím, že úřady nechtějí u přechodů svést provoz do jednoho pruhu, protože se obávají, že by tím ohrozily plynulost dopravy.
Redakce oslovila pražské krajské policejní ředitelství, to situaci nechtělo komentovat s odůvodněním, že k tématu chystají samostatnou tiskovou konferenci.