Článek
Mladý pár nakupující v supermarketu chce koupit „extra čerstvé“ jehněčí maso. Poté, co žena opětovně žádá, aby bylo extra čerstvé, jí řezník přináší živé jehně. Krásným mládětem v náručí, které se k ní přitiskne, je žena zjevně zaskočená.
Reklama poté diváky nabádá, aby si spojili maso, které jedí, se zvířaty, z nichž pochází. Zmiňuje přitom, že to už učinilo více než milion lidí – v Izraeli žije velké množství vegetariánů a veganů. Po zhlédnutí reklamy, která byla zařazená do nejpopulárnějšího pořadu, jejž sleduje 35 procent populace, se jejich počet možná zvýší.
Reklamu si zadala mezinárodní neziskovka Vegan Friendly, jež prosazuje bezmasou stravu, aby bojovala proti krutosti vůči zvířatům a také zpomalila globální změny klimatu.
„Izraelské publikum zhlédlo v prime timu, ve vrcholném okamžiku reality show, skutečný zdroj jídla, které potřebuje,“ citoval Omriho Paze, zakladatele veganské neziskovky, server Euronews.
Izrael je označován za veganskou metropoli světa, protože v něm žije v přepočtu na obyvatele více veganů než kdekoliv jinde. Podle Paze je to okolo pěti procent obyvatel židovského státu (statistiky se v tomto směru různí), mnozí další se pak řadí mezi vegetariány. Veganské balíčky už svým vojákům nabízí i izraelská armáda.
Webová stránka světových šéfkuchařů Chef's Pencil vysvětluje izraelské veganství náboženskou tradicí, která nutí židy jíst košer jídlo, kde se striktně odděluje maso od mléčných výrobků, a to jak při přípravě, tak i na talíři. Svou roli ale hrál i šokující dokument o krutosti obchodu se zvířaty, který natočil americký aktivista Gary Yourofsky. Dokument zhlédly na celém světě miliony lidí, jen v samotném Izraeli více než milion diváků (Izrael má přes 8 milionů obyvatel).
Israel ranks 3rd on list of 2020's most popular countries for vegans https://t.co/uQ3qKJdpYY pic.twitter.com/r1LDvUuwf2
— FARM Animal Rights (@FARMUSA) September 13, 2020
Yourofsky ve svém dokumentu přirovnal lidské zacházení se zvířaty k holokaustu. Představitel izraelských veganů se britské BBC svěřil, že po zhlédnutí snímku byl tak šokovaný, že týden nevyšel z domu. Tisíce lidí se spolu s ním rozhodly, že vyřadí maso ze svého jídelníčku. Reklama s jehnětem se snaží přesvědčit i ostatní, aby se k nim přidali.