Článek
„Herectví je milenecká láska, režisérství je láska rodičovská. A ta je silnější,“ vypráví Jiří Mádl, proč nezůstal pouze hercem. Jeho film Na střeše vypráví příběh nerudného, staršího pána, jehož ze stereotypu vytrhne mladík vietnamského původu.
„Film je ale vytržený z vietnamského kontextu a komunity, není to imigrantské téma,“ upřesňuje. „Je o hledání svého místa i o kontrastech.“
Podruhé s neherci
Představitele jedné z hlavních rolí Duy Anh Trana sehnal prostřednictvím výzvy na sociálních sítích. „Vietnamci, kteří tu vyrůstají, nemají tendenci jít na herectví z prozaického důvodu. Není tam tolik peněz,“ vysvětluje Mádl, který sám začínal ve filmu Snowboarďáci jako neherec.
Druhý hrdina, profesor Rypar, je inspirovaný scenáristovým učitelem. „Myslím, že v Česku žije víc takových, kteří odmítají moderní svět. Z komunismu si brali, co potřebovali a špatné vidět nechtěli. Dnes tak působí trochu naivně.“
Právě na tuto generaci cílil před lety společně s Martou Issovou ve virálním videu Přemluv bábu. „Dneska už je to trochu nicotné,“ hodnotí tehdejší snahu. „Politice se nevyhýbám, ale necítím, že bych měl s něčím takovým přijít.“
Nabídka od Zemana
Přesto ho podle jeho slov před prezidentskými volbami oslovil tým prezidentského kandidáta Miloše Zemana. „Odmítl jsem, protože za podporování nějakého politika by nikdo neměl být placený.“
Hlavním problémem Čechů na plátně i v běžném životě je podle Jiřího Mádla emoční cynismus. „Pro nás je nejsilnější emocí vidět, že někdo pláč zadržuje, protože v tom žijeme,“ uzavírá herec, režisér a scenárista.
Věří vůbec v českou kinematografii? Proč jel studovat scenáristiku do New Yorku? A co ho přimělo pokračovat v přípravě filmu Na střeše i poté, co tragicky zemřel původní představitel hlavní role Jan Tříska? A jak to film změnilo? Podívejte se na celý rozhovor v úvodním videu.