Článek
„Rozhodli jsme se anticenu udělit dálnici D1 z důvodu dlouhodobého neutěšeného stavu nejen samotné D1, ale celé dálniční sítě v Česku. Stav našich silnic je natolik špatný a má své hluboké ekonomické dopady, že i přesto, že se jako projekt dlouhodobě věnujeme zejména stavu silnic druhých a třetích tříd, jsme nemohli postupovat jinak,“ sdělil ČTK autor projektu Petr Čaník.
V letošním ročníku upozornili motoristé na více než pětistovku silničních úseků, které vyžadují opravu. Přes 43 procent všech letos nahlášených úseků se oprav dočkalo. Proti loňským 38 procentům jde o pozitivní vývoj, dodal Jan Marek z pojišťovny Generali.
Za devět let trvání projektu nahlásili motoristé 8100 silničních výmolů. „Naším cílem není kritizovat práci silničářů, ale pomocí efektivního komunikačního kanálu spojovat motoristy a správce silnic,“ uvedl Čaník.
Mezi silnicemi druhých a třetích tříd se na přední příčky ankety dostaly úsek v Šilheřovicích, silnice v ulicích Prodloužená a Horní v Ostravě, vozovka U Vodárny v Karviné či Chroustovice v Pardubickém kraji. Z deseti nejhorších úseků je nyní opraveno 30 procent, zbylé na nápravu čekají.
Do projektu je zapojeno přes 5000 lidí z ČR a jejich počet roste. Pokud motoristé nemají havarijní pojištění, vjedou do označeného výmolu a své auto poškodí, musí opravu většinou hradit ze své kapsy. Taková kolize přijde průměrně na 40 tisíc korun. „S tím, jak rostou ceny servisních prací a přibývá čidel, senzorů a elektronických pomocníků v autech, očekáváme, že škody porostou,“ doplnil Marek.