Hlavní obsah

Chcete kolo? Přijďte za dva roky a přineste víc peněz

Kola nejsou a zdražují. Nejvíc nedostatková jsou ta dětská.Video: Seznam Zprávy

Cena jízdních kol vyšplhala zhruba o dvacet procent nahoru – a kola na trhu chybí. Podle výrobců se navíc situace uklidní nejdříve za dva až tři roky.

Článek

Kolikrát musel za poslední dobu Roman Blažek, výrobce dětských kol Beany, odpovědět zákazníkům, že kola nejsou, snad už ani neumí spočítat.

„Je den, kdy přijde dvacet e-mailů a deset telefonátů a všem musím říct, že nemám, že si ta kola opravdu nikde nesyslíme,“ říká Blažek.

Kola nejsou a jejich cena navíc letí prudce nahoru. „Globálně šla teď dětská i dospělá kola v nových cenících o 15 až 20 procent nahoru,“ říká Blažek s tím, že nikdo neví, kdy a kde se zdražování materiálu i dopravy zastaví.

„Jen výrobně, tedy na materiálu, kola meziročně zdražila o deset procent. Pro Česko je ale mnohem dramatičtější zvýšení cen dopravy. Na jednom kole je to zhruba o dva tisíce korun víc,“ potvrzuje i šéf značky Author Martin Havlena s tím, že u levnějších kol je tedy logicky procentuální nárůst cen nejvyšší.

„Doprava se zdražila radikálně. Nikoho by nenapadlo že velký kontejner, který využíváme a který rok a půl zpět vyšel na tři a půl tisíce dolarů, dnes bude stát 19 tisíc dolarů a není to možná konečná cena. Je to více než šestinásobek a navíc stejně nemáte jistotu, že kontejner seženete. Dochází i k tomu, že velké společnosti nabídky přeplácí, říká Roman Blažek s tím, že firma měla už naložený kontejner, který se v Singapuru měl jen překládat. „Byli jsme ale přeplaceni někým jiným, kontejner se vyndal a pokračoval až za 14 dní,“ dodává Blažek.

Ceny počítáme a nejsme schopni se dopočítat

Zdražení jde ale napříč trhem a je přitom jedno, zda jde o kolo dětské, dospělé, levné, nebo luxusní. „Je to stejné. Celou řadu komponentů vyrábí stejní výrobci, třeba přehazovačky,“ říká Michael Moureček, zakladatel společnosti Festka. Jak budou zdražovat právě kola Festka, zatím říct nedokáže. Trend se ale nemění ani tady.

„Zrovna teď se tím zabýváme. Počítáme, ale zatím nejsme schopni to zakalkulovat. Nezdražují jen komponenty, ale i doprava. A v našem případě, kdy každou zakázku zasíláme individuálně, to dělá hodně. Zároveň máte ale strop trhu, co udrží. Čekáme i to, co udělá konkurence. Doufám, že zdražení nepřesáhne dvacet procent, já osobně bych si přál deset procent,“ dodává Moureček.

Modely 2023? Nestihnou se vyrobit

Kdy se situace srovná, není jasné. Obchodníci však vědí, že dříve než za dva roky to nebude.

„Je to otázka, jestli dá pánbůh, tak nejdříve za dva až tři roky,“ potvrzuje Havlena z kol Author s tím, že v republice se prodává kol stále stejně, ale dodávky jsou krácené přibližně na polovinu. I kvůli tomu, že teď objednané díly dojdou s nejméně dvouletým zpožděním, počítá Havlena s tím, že modely pro rok 2023 ani nebudou. Nestihnou totiž přijít včas.

Podle šéfů firem vyrábějících jízdní kola by navíc příliš nepomohla ani výroba v Evropě. „Kola se v Evropě montují, ale základní materiál – přehazovačky, komponenty – se stejně vozí z Asie. Takže si nepomůžete. Stále se nezbavíte námořní dopravy. V Evropě není výroba komponentů,“ říká Blažek.

„Navíc tady chybí pracovní síla,“ dodává Havlena.

Doporučované