Článek
Od března loňského roku poskytl potřebným dětem 2300 počítačů. Jeho zástupci o tom dnes ČTK informovali v tiskové zprávě. Projekt tak reagoval na to, že některým rodinám po přechodu na výuku on-line chybělo potřebné technické vybavení. Ve své činnosti chce pokračovat i po návratu dětí do škol. Množství jím darovaných počítačů tvoří nyní asi 5,6 procenta toho, co žákům zapůjčily školy.
Podle zjištění České školní inspekce bylo loni na jaře v Česku asi 250.000 žáků základních a středních škol, kteří se kvůli nedostatečnému technickému vybavení neúčastnili on-line výuky. Do začátku letošního roku jejich počet klesl na přibližně 50.000. Podle inspekce pomohlo mimo jiné dovybavení škol. Podle ministerstva školství dětem zapůjčily 41.000 zařízení, zhruba každá sedmá škola ale svým žákům žádnou techniku nepůjčila. Řadě žáků pak počítač koupili třeba rodiče, případně jim ho zapůjčily různé organizace, uvedla již dříve inspekce.
Projekt Počítače dětem předal žákům z chudých rodin za rok své činnosti přibližně 2300 počítačů. Mezi dárci IT techniky byli jednotlivci i firmy. Do starých počítačů se pak instaloval potřebný hardware a software pro výuku dítěte. Podle zástupců projektu tak dárci přispěli nejen ke zvyšování sociální, ale i ekologické odpovědnosti.
Podle předsedy správní rady Nadačního fondu IT people Roberta Novotného bylo na dovybavení jednoho počítače pro výuku dítěte potřeba zhruba 900 korun, ze kterých se zaplatily náhradní díly, software či doprava. Zájemci mohou techniku darovat i nadále, protože o pomoc žádají stále další rodiny, řekl. Případně podle něj lidé mohou pomoct i finančně. Projekt s návratem dětí do škol neskončí, uvedl. Do budoucna se chce zaměřit i na edukaci rodin, tak aby děti nevyužívaly počítač jen k zábavě a každodennímu učení, ale i k více kreativním činnostem.
Do výuky na dálku se podle ministerstva školství v Česku vůbec nezapojilo 11.300 žáků veřejných základních škol a nižších tříd víceletých gymnázií, tedy asi procento. Nejvyšší podíl těchto dětí byl v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Nejčastějším důvodem, proč se žáci neučili na dálku, byla podle škol neochota dětí či jejich rodičů, a to bez ohledu na vybavení domácnosti. Podle průzkumu ministerstva se to týkalo 7300 žáků, tedy 64 procent nezúčastněných. Dvě pětiny neměly připojení k internetu. Vybavení chybělo víc než čtvrtině, tedy 3100 chlapců a děvčat.