Článek
Aktuálně je v Česku asi 400 dobíjecích stanic, které provozují různé společnosti. Ministerstvo dopravy avizuje, že v dalších čtyřech letech Česko obohatí o dalších 500 rychlodobíječek.
„Počet elektromobilů na českých silnicích dynamicky roste a momentálně se blíží třítisícové hranici. Evropa vidí v elektromobilitě budoucnost dopravy, takže s výstavbou veřejné dobíjecí infrastruktury nemá smysl otálet. Do konce roku chceme překonat hranici celkových 200 stanic v naší síti,“ uvedl člen představenstva a ředitel divize obchod a strategie ČEZ Pavel Cyrani.
Zástupci společnosti ČEZ komentují elektromobilovou budoucnost optimisticky. Předpokládají, že do roku 2030 by České republice mohlo jezdit až půl milionu elektroaut.
Dobití většiny kapacity baterií elektrovozů zvládne rychlodobíjecí stanice do 20 minut. Stojan je vybavený je DC konektory s nabíjecími standardy CHAdeMO a CCS o výkonu až 50 kW. V evropských zemích už fungují nabíjecí stanice o výkonu 250 kW. Na takovou se podle Pavla Cyraniho mohou řidiči vozů na elektrický pohon těšit už příští rok. Vzdálenost, kterou nabitý vůz zvládne, je alespoň 200 km.
V prvním čtvrtletí letošního roku bylo v Česku zaregistrováno 132 elektromobilů a 1416 vozů s hybridně-elektrickým pohonem. Prodej nových osobních aut s pohonem na benzin či naftu dosáhl 59 616 vozů.
Elektroauta mají ale stále malý podíl na trhu. Jedním z důvodů je oproti běžným vozidlům jejich vysoká cena. Například jeden z nejprodávanějších elektromobilů v Evropě Nissan Leafstojí nejméně 950 000 korun. Renault Zoestojí 837 000 Kč a VW e-Golfod 993 900 Kč.
Prodej nových elektromobilů na českém trhu v prvním pololetí stoupl o pětinu na 324 aut s čistě elektrickým pohonem. Prvenství drží Nissan s prodejem 87 aut, následují BMW a Volkswagen, které prodaly shodně 66 vozů. Na dalších místech skončily Hyundai (40) a Tesla (36).
Anketa
ČEZ odhaduje, že se letos objem elektřiny odebrané na všech jeho stojanech posune k 1,5 milionu kWh, tedy o polovinu více než loni. Příští rok podle odhadů odběr výrazně přesáhne dva miliony kWh, což je například ekvivalent 40 000, respektive 50 000 plných dobití elektromobilu střední třídy.
Síť veřejných dobíjecích stanic ČEZ začala vznikat v roce 2012. V lednu před sedmi lety zahájila pod značkou ČEZ provoz první klasická dobíjecí stanice a 20. září stejného roku následovala první rychlodobíjecí stanice umístěná před centrálou společnosti v Duhové ulici.