Článek
Na začátku minulého týdne Ministerstvo zdravotnictví oznámilo nový požadavek směrem k těm, kteří se vracejí do země. Od pátku 5. února mohou domů jen s negativním testem na covid-19.
Už od minulé středy nicméně lídr trhu Invia pociťuje strmý pokles prodejů zájezdů do exotiky. „Je to pro nás nepříjemné. Od minulé středy prodeje last minute zájezdů klesly o 40 procent oproti předešlému týdnu. Trochu se v tom promítá i obvykle slabší únor,“ řekl SZ Byznys Michal Tůma, ředitel agentury Invia, která byla v předcovidovém roce 2019 největším hráčem na českém trhu. Prodala dovolené za necelých 7 miliard korun. Loňský rok uzavřela se ztrátou minimálně v desítkách milionů korun.
Sešup hlásí i prodejce zájezdů Skrz.cz. „Propad je obrovský, obzvlášť ve srovnání s posledním lednovým týdnem, který byl nejlepší od začátku roku. Uplynulý týden byl co do prodejů naopak nejhorší. Celé to spadlo skokově o 48 procent a tento týden se to zatím nijak nelepší,“ řekl šéf portálu Matěj Dvorský.
Právě zájem o exotiku letos v lednu zachraňoval touroperátorům čísla a někteří se dostali dokonce nad úroveň loňského roku. „Exotika jede. Lidé chtějí z home office na nějakou dobu do tepla. Mezi nejoblíbenější destinace patří Emiráty a Egypt, kde jsou prodeje srovnatelné, možná i vyšší než byly loni,“ podotkl mluvčí CK Fischer Jan Bezděk. Zato zájezdy, nakupované s časovým předstihem, takzvané „first minute“ jsou asi na 60 procentech ve srovnání se začátkem minulého roku.
Podle mluvčího CK Fischer se na několik dní v minulém týdnu prodeje zpomalily nebo dokonce zastavily, ale dlouhodobě by to nemělo mít zásadní vliv.
„Testy jsou pro nás problematické, v některých lokalitách nemusí být možné udělat si před návratem do Česka test. Řeší se, jestli vůbec je správně, aby český občan při návratu do Česka musel absolvovat v zahraničí test,“ uvedl Michal Tůma z Invie.
Kvůli novému požadavku na testy hrozila senátorka Jitka Chalánková v otevřeném dopise premiéru Andreji Babišovi ústavní žalobou. „Z opatření bohužel není zřejmé, co se má stát, pokud se občan České republiky takovým testem prokázat nemůže, popř. pokud je pozitivní a chce se vrátit do vlasti,“ uvedla s tím, že podle Listiny základních práv a svobod má každý občan právo na svobodný vstup do Česka a listina neumožňuje žádnou výjimku.
Rozpor s Ústavou?
Podle obchodního ředitele Exim Tours Petra Kostky se nová povinnost zatím projevuje jen tak, že klienti chtějí víc informací, jak a kde si testy dělat. „V Egyptě, Zanzibaru a Spojených arabských emirátech máme delegáty a snažíme se klienty navézt na testování. Zájezdy se zatím celkem prodávají,“ říká. Cestovní kanceláře se snaží, aby se dalo testovat na hotelech, ale ne všude je to možné.
„Po návratu musíte být pět dní v karanténě. Větší drama je ale někdy sehnat test na Zanzibaru nebo jinde v zahraničí. Stojí to peníze a může to komplikovat dovolenou,“ dodává šéf agentury Invia.
Invia loni v lednu prodala zájezdy zhruba za jednu miliardu korun, letos v lednu za 150 milionů. Z toho více než polovinu tvořily zájezdy na poslední chvíli do Egypta, na Maledivy, do Spojených arabských emirátů a Tuniska. Exotika je letos nebývale silná, v běžných letech přitom tvořily asi 80 procent letní dovolené v typických destinacích jako je Řecko a Turecko.
„Leden nám zachránila exotika, kde průměrné útraty na smlouvu byly kolem 50 tisíc korun. Celkový průměr u všech zájezdů se tím zvýšil na 18 600 korun z obvyklých zhruba 13 tisíc korun,“ prozradil Tůma. Invia v lednu prodala celkem 8300 zájezdů.
Nejvíce se momentálně létá do Egypta, který měl na lednových prodejích podíl 40 milionů korun. Z Prahy do Egypta odlétá několik letadel týdně.
Z cestovního portálu Skrz.cz, který prodává dovolené v Česku i zahraničí, vyplývá, že lednové prodeje byly na 60 procentech loňského roku, nicméně polovinu z toho tvoří vouchery za stornované zájezdy z loňska.
„Menší kanceláře jsou na tom mnohem hůř. Ukazují prodeje na úrovni nějakých 15 procent loňského výkonu. Velká část prodejů bude rovněž ovlivněna vouchery, takže noví zákazníci tvoří zhruba 10 procent loňských tržeb. Lze z toho usuzovat, že klienti malých cestovních kanceláří přechází k velkým. Nejspíš kvůli větší důvěře a lepším možnostem online nákupu dovolené,“ myslí si ředitel portálu Matěj Dvorský.
Cestovní kanceláře a agentury, které oslovila redakce SZ Byznys, přeliv klientů k velkým hráčům nepotvrdily.