Hlavní obsah

Cestovky budou kvůli zákazu cest vracet peníze i posouvat zájezdy

Foto: Shutterstock.com, Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Vláda poprvé v historii vyhlásila nouzový stav na celém území Česka a s tím Čechům zakázala z neděle na pondělí vycestovat kamkoliv z republiky. Pro cestovní kanceláře jde o mimořádnou situaci, na jejíž řešení se zatím nevztahuje žádný platný zákon.

Článek

„Nouzový stav a uzavření hranic je zcela novou a mimořádnou situací. Postup, jakým se má zachovat cestovní kancelář v této konkrétní mimořádné situaci, nemá oporu v žádném platném zákonu,“ vysvětluje Petr Kostka, člen představenstva Asociace cestovních kanceláří ČR.

Asociace proto komunikuje s cestovními kancelářemi a snaží se danou situaci řešit.

„Nelze v tuto chvíli přesně specifikovat ani aplikovat práva a povinnosti cestovních kanceláří, jejich zákazníků či jejich dodavatelů služeb v situaci, kdy nebude možné zájezdy či samostatnou službu realizovat v důsledku restrikcí pramenících z této mimořádné situace,“ dodal Kostka.

Cestovní kanceláře, na které se již obracejí klienti se zaplacenými zájezdy, většinou plánují vracení peněz nebo klientům nabízejí zájezd v jiném termínu.

„Postupně kontaktujeme všechny klienty, kteří mají zakoupené zájezdy s odjezdem do 13. 4. 2020. Jde téměř o 10 tisíc klientů, kdy musíme každého klienta jednotlivě oslovit a informovat o dalším postupu, o možnosti změny nebo stornu zájezdu,“ uvedla tisková mluvčí Čedoku Eva Němečková.

Podle ní mají klienti, kterým opatření zmařilo zájezd, na výběr dvě varianty – buď mohou využít možnost změny zájezdu dle vlastního výběru, nebo jim cestovka vrátí v plné výši částku uhrazenou za zájezd.

Čedok má momentálně nejvíce klientů na Kanárských ostrovech, v Egyptě, na Bali, Kubě, Zanzibaru a Maledivách a momentálně vyjednávají jejich brzký návrat zpět do Česka. Probíhají tedy jednání s leteckými společnosti, protože podle Němečkové jde nejen o návrat velké skupiny klientů, ale také individuálních klientů, kterých je nyní několik set ve více než 40 zemích celého světa.

Vracet peníze nebo přesouvat termíny zájezdů plánuje i cestovní kancelář Fischer, jež zároveň žádá své klienty, kteří u ní mají zakoupený zájezd v příštích týdnech, aby do cestovní kanceláře nevolali, pracovníci je budou včas kontaktovat sami.

„Klienty kontaktujeme telefonicky, postupujeme od zítřejších termínů do konce příštího týdne. V současné situaci bohužel musíme odstoupit od smlouvy, protože jako cestovní kancelář nejsme schopni poskytnout klientovi služby, které si u nás objednal. Klientům nabízíme změnu termínu případně i destinace za zvýhodněných podmínek. Druhou možností je potom vrácení peněz za zájezd,“ uvedl pro Seznam Zprávy Jan Bezděk, tiskový mluvčí CK Fischer.

Podobným způsobem bude situaci řešit i společnost Invia: „Klienti s dotčenými odlety budou kontaktováni s možností změny termínu nebo bezplatného stornování zájezdu.“ Řekl Michal Bošela z cestovní agentury Invia.

Asociace českých cestovních kanceláří a agentur zároveň klienty vyzývá, aby nerušili své dovolené naplánované na příští měsíce. Situace se totiž v následujících týdnech a měsících bude jistě proměňovat.

„Není důvod stornovat zájezdy na termíny letních prázdnin. Vývoj událostí je velmi dynamický a stávající omezení mohou brzy odeznít. Případné storno poplatky jsou nyní minimální a zůstávají neměnná zpravidla do 30 až 60 dnů před odjezdem/odletem dle podmínek pořádající cestovní kanceláře.“ Uvedl Roman Škrabánek, prezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.

Doporučované