Článek
Současné jízdné na 30 minut bude v Praze nově za 30 korun namísto dosavadních 24 korun. Devadesátiminutové jízdné vyjde na 40 korun, dosud stojí 32 korun.
„Mírně se zvyšuje i cena čtyřiadvacetihodinového ‚turistického‘ jízdného, a to na 120 korun, dosud stálo 110 korun, a třídenního na 330 korun z dosavadních 310 korun,“ konstatuje web Pražské integrované dopravy.
Nemění se naopak ceny ročních, měsíčních a čtvrtletních kuponů.
Proč se zdražují jízdenky, vysvětluje Pražská integrovaná doprava takto: „Během pandemie se potýkal systém veřejné dopravy se zásadním propadem počtu cestujících, a tedy i tržeb. Pokud chceme udržet krátké intervaly spojů a nepřistupovat k omezení dopravy, je nezbytné alespoň částečně jízdné zvýšit. Roční kupon pro cestování po Praze stojí i nadále 3 650 korun, to je v průměru jen 10 korun denně. Jde o nejlevnější způsob, jak cestovat po městě bez starostí, a vyplatí se při takto nízké ceně i cestujícím, kteří nejezdí veřejnou dopravou zdaleka každý den. Roční kupon pro cestování po Praze se vyplatí zakoupit již od 8 jízd MHD za měsíc.“
Co je Pražská integrovaná doprava
Pražská integrovaná doprava (PID) je dopravní systém, zahrnující metro, tramvaje, železnici, městské a příměstské autobusové linky, lanovou dráhu na Petřín a některé přívozy. Tento systém je postupně integrován společnými přepravními a tarifními podmínkami a jednotným dopravním řešením včetně koordinace jízdních řádů.
Změny ve Středočeském kraji
Ceny jízdného pro jednotlivou jízdu na území Středočeského kraje budou kromě nejlevnější varianty na 15 minut za 14 korun a varianty na 30 minut za 22 korun odstupňovány po 10 korunách za každé další pásmo, například třípásmové jízdné bude za 30 korun, čtyřpásmové za 40 korun. Časová platnost jednotlivého jízdného zůstává zachována a je i nadále odstupňována po 30 minutách.
Ceny všech předplatních kuponů se zvyšují o 25 procent, výhodnější než dříve bude podle Pražské integrované dopravy pořízení roční varianty kuponu pro daná tarifní pásma.
„Jízdné ve Středočeském kraji se nezvyšovalo již od roku 2011 a dlouhodobě pokrývá jen část nákladů na provoz autobusových a vlakových linek v regionu, jedná se přibližně o 50 % až 60 %. Jízdné ve veřejné dopravě má být velmi výhodné, aby bylo motivací pro cesty veřejnou dopravou. Na druhou stranu v dnešní době už není takto nízká cena jízdného udržitelná i s ohledem na velké výpadky tržeb z jízdného v době pandemie. Zdražení o 25 % spolu s nižším cenovým nárůstem ročních kuponů je tak kompromisem, který pomůže udržet rozsah veřejné dopravy ve Středočeském kraji bez větších omezení spojů,“ stojí na webu Pražské integrované dopravy.
Hlavní změny tarifu PID od 1. 8. 2021
- zvýšení ceny jednorázové 30minutové jízdenky z 24 na 30 Kč a devadesátiminutové z 32 na 40 Kč pro cestování po Praze (současně jsou však zachovány ceny dlouhodobých kuponů pro Prahu)
- zvýšení ceny jednodenních a vícedenních turistických jízdenek pro Prahu i Středočeský kraj
- zvýšení cen jednorázových i předplatních jízdenek ve Středočeském kraji o cca 25 % (zvýhodnění ročních kuponů oproti jízdenkám na kratší období)
- zjednodušení prokazování bezplatné přepravy u dětí a juniorů do 18 let a seniorů od 65 let v pražské MHD vyjma vlaků (nově bude stačit pouze doložit věk)
- nový druh jízdného pro lidi v hmotné nouzi pobírající příspěvek na živobytí ve výši cca 70 % běžného jízdného
- lanovka na Petřín nově 60 Kč za jednu jízdu (předplatitelé a držitelé turistických jízdenek i nadále nemusejí doplácet nic)
- speciální autobusová linka Airport Express nově za 100 Kč (dosud 60 Kč)
- sjednocení manipulačního poplatku za vydání průkazky nebo slevové aplikace na Lítačce na 60 Kč
- zvýšení přirážek k jízdnému za jízdu bez platného jízdního dokladu nebo za jiná porušení přepravních podmínek
- změna cen za parkování na záchytných parkovištích P+R v Praze (nově odstupňováno na 3 kategorie podle vzdálenosti od centra)
- nově možnost koupit jízdenku PID také u průvodčího ve vlacích