Článek
Sto let bývaly Rokycany městem bicyklů. Počátkem minulého století se tu kola vyráběla hned pod třemi značkami – Herring, Tripol a Tudor. Slávu rokycanských bicyklů pak od 50. let šířila značka Favorit. Prodalo se jich víc než 2,5 milionu, vyvážely se do 38 zemí.
Výroba kol však letos v Rokycanech zkrachovala, a to už potřetí. Stejně zanikly už před lety jen o něco méně populární značky Liberta, Eska či Velamos.
Přesto je pořád Česko významným výrobcem i vývozcem kol. Jejich export v posledních letech dokonce stoupá.
Za poslední rok (od 1. 9. 2018 do 31. 8. 2019) vývoz klasických bicyklů z České republiky překročil 310 tisíc kusů, k tomu se vyvezlo přes 200 tisíc elektrokol – zvlášť jejich export jde rychle nahoru.
Jen tradiční české značky na světovém trhu dál ztrácejí lesk. A výrobci jsou momentálně vystaveni těžké zkoušce.
Česká cyklomontovna
Českou cykloprodukci zajišťuje několik velkých firem, které montují kola z dílů dovážených z Asie. Česko je silnou bicyklovou montovnou, podobně jako v autoprůmyslu.
Největším hráčem je kopřivnická firma Bike Fun, kterou před 18 lety založila skupina nizozemských investorů. Vyrábí pod značkou Superior a Rock Machine bicykly z dovážených dílů, má ale také vlastní vývoj a ročně pošle do světa kolem 200 tisíc kol.
Nizozemce následují dvě velké firmy s českými vlastníky: Ve Studénce továrna 4Ever, založená počátkem 90. let bratry Petrem a Radimem Brožovými. A o něco mladší českobudějovický LeaderFox Pavla Millera.
Pak je tu řada středně velkých firem typu BP Lumenu Pavla Bárty a Vladimíra Pitaše z podkrkonošské Úpice, kteří začínali obchodem a opravami, až se dopracovali k výrobě vlastních bicyklů pod značkou Apache. Nebo ostravský Maxbike, založený počátkem 90. let Jiřím Janečkem. Či brněnský Pells.
V Česku také slušně prosperuje řada manufaktur s několika zaměstnanci a malou produkcí určenou pro úzký okruh specifických zákazníků. Například pražská Festka – výrobce luxusních kol s ultralehkými rámy z karbonu a uhlíkových vláken.
Malých výrobců u nás působí stovky. „Jednou jsem to zkoušel spočítat, došel jsem k počtu asi 200 samostatných značek,“ říká Michael Moureček, spolumajitel Festky.
Na samotném českém trhu se podle propočtů Asociace výrobců a dovozců kol prodá ročně zhruba 350 tisíc bicyklů a kolem 60 tisíc elektrokol.
Domácí prodej se odhaduje těžko, ne všechny firmy informace o své produkci a prodejích zveřejňují. Export míří především do Holandska, Německa, na Balkán. O drahá luxusní kola mají zájem čínští a korejští boháči – například Festka prodá podle Mourečka do Asie až tři pětiny své produkce.
Olpran ustupuje, Authoru se nedaří
Segment výrobců je teď v pohybu a zažívá vlnu přeskupení. A nejde jen o zánik tradičních značek, jakou byl Favorit v Rokycanech.
Ústup ze slávy už několik let zažívá olomoucký Olpran, který držel ještě před pár lety třetinový podíl na českém trhu. V roce 2015 ale firmu podnikatele Jaroslava Luňáka začaly trápit dluhy a potíže s Finančním úřadem. Loni majoritu v Olpranu převzala pohledávková firma Easy Beroun. Kola Olpran se vytrácejí z obchodů, vyklízejí pole konkurenci.
Nedaří se ani další hvězdě porevolučního českého bicyklového průmyslu, firmě Universe Agency bratrů Havlenových. Ti drželi se svou značkou Author, pro kterou si nechávají vyrábět bicykly v Číně a na Tchajwanu, dlouhá léta třetinový až čtvrtinový podíl na trhu. V posledních letech jim ale klesá obrat, loni i předloni vykázali ztrátu.
Nástup gigantů a elektrokol
Čeští výrobci kol zažívají během posledních dvou dekád už třetí otřes v oboru. Začátkem 90. let ustoupila výroba kol i bicyklových dílů asijské konkurenci.
Pak přišla krize, která srazila prodeje. V posledních letech evropský trh začínají válcovat silné nadnárodní značky, které mají vlastní masovou výrobu i distribuční sítě. Tedy firmy jako je globální prodejní jednička americký Giant, rovněž americký Specialised či německý Canyon.
Dalším faktorem, který míchá kartami, je nástup elektrokol. „Elektrokola mění trh skutečně dramaticky. Vzniká obrovská cílová skupina, která do této chvíle neexistovala. Nejsou to jen senioři, ale lidé, kteří dosud na kole nejezdili, nemají ho jako sportovní náčiní, ale jako dopravní prostředek,“ říká cyklistický expert, vydavatel specializovaných webů a novinář Petr Bureš.
Podle něj jsou právě elektrokola zásadním faktorem probíhající změny. „Kdo z velkých výrobců dneska nemá dobrá elektrokola, nemá šanci pokračovat do budoucna,“ dodává.
Řada českých výrobců na nový trend už zareagovala, o silnou nabídku elektrokol se opírají třeba LeaderFox, 4Ever, Apache, stejně jako mnozí další. Jak ale bude český bicyklový trh vypadat po baterkové revoluci, to se zatím dá jen těžko odhadovat.