Článek
Jde o celosvětovou soutěž, ve které studenti univerzit z celého světa staví vlastní formuli a pak s ní soutěží. Na světě je celkem devět závodů a přes 500 týmů.
Tratě jsou koncipovány tak, že formule na nejdelší rovince dosahují rychlosti okolo 110 km v hodině.
Soutěž se skládá z několika disciplín. Kromě samotné jízdy se hodnotí i design či celkové náklady na výrobu vozu.
První soutěžní tým vznikl na Západočeské univerzitě už v roce 2009, po menší pauze se každý rok účastní jednoho až dvou závodů. „Největší změnou pro letošní sezonu bylo to, že jsme přešli z trubkového rámu na kompozitní monokok. Auto je teď daleko lehčí, lepší na trati a díky tomu se dostáváme na vyšší příčky v dynamických disciplínách,“ vysvětluje řidič formule Petr Papež.
Každý rok musejí studenti postavit nový vůz a musí v něm být nějaká zásadní změna. Každý rok se tak vůz snaží posunout dál. „Tady ta soutěž nemá váhový limit. Takže náš zásadní cíl je každý rok snížit hmotnost a to nám potom poskytuje lepší výsledky,“ říká konstruktér Michal Skovajsa.
Formuli staví studenti celý školní rok. „V září se začne s předběžným návrhem, postupuje se 3D návrhem v počítači, v lednu se pak návrh ukončuje, dělá se z toho výkresová dokumentace, zadávají se díly pro výrobu a pak začíná finální výroba, která trvá přibližně pět měsíců,“ říká kapitán týmu Martin Mrázek.
Další podrobnosti v úvodním videu.
Rozhovor je součástí pořadu Letní ráno, který vysílá Televize Seznam celé prázdniny každý všední den od 8 do 10 hodin.
Návod k naladění Televize Seznam najdete zde.