Článek
„Digitální technologie nyní dokážou už prakticky všechno, jediným limitem jsou peníze a čas,“ řekl trikový specialista Boris Masník, který má na zlínském filmovém festivalu přednášky a besedy o tricích.
„Éra českého triku pokračuje, jen se o tom moc neví, hodně věcí se u nás dělá ve stejné úrovni a kvalitě jako v zahraničí,“ míní.
Náročné jsou podle něj například simulace fyzikálních jevů a živlů. „Vytvořit věrohodnou vodu, oheň, prašnou bouři, ty systémy to umožňují, ale důležité je nastavení parametrů,“ uvedl Masník. Je podle něj třeba, aby věci vypadaly věrohodně, protože v reálu jsou různorodé, nepravidelné, někdy i nedokonalé. Náročné jsou také triky, které jsou neviditelné a je těžké je udělat, aby to divák nepoznal, například jde o nastavení vzhledu povrchu či barev.
Na velkofilmech se podílí kvůli náročnosti více společností, dělají se vždy určité úseky. „Generovali jsme počítačem krajiny, města, digitální postavy. Skenovali jsme reálné tváře herců, které v digitální podobě nahrazují herce, k hercům se přidávají postavy, například robot,“ uvedl Masník.
Dělají se také různé výbuchy a řada efektů. V českém prostředí je podle něj nereálné udělat vzhledem k ekonomické náročnosti a velikosti trhu filmy podobně velké a náročné. Česká triková tvorba je však známá zejména tvorbou Karla Zemana, výrazné byly i filmy Václava Vorlíčka nebo Jindřicha Poláka, zahraniční produkce vyhledávají české firmy i nyní.
Technologie se podle Masníka velmi vyvíjejí a hojně se ve filmech využívají. „Až se trochu bojím, aby se nevytratil film jako způsob vyprávění a dramatického umění. Digitální technologie to začíná převálcovávat. Bojím se toho, že se budou stále více nahrazovat herci digitálními herci, prostředí prostředím generovaným, že se to bude vzdalovat od reality,“ uvedl. Výsledky technologií jsou podle něj ohromující, ale důležité je, aby zůstal kontakt s reálným světem. Filmy plné triků by ve výsledku mohly být sterilní a stejné. Důležité podle Masníka také je, aby si diváci mohli stále něco domýšlet.
Masník má rád například snímek Gravitace, který je podle něj technicky skvěle udělaný, ale má i silný příběh, je postaven na výkonu dvou herců a odehrává se prakticky jen ve dvou prostředích, na vesmírné lodi a ve vesmíru. Trikový specialista by si přál pracovat na filmu, který by byl výrazně výtvarně stylizovaný. „Vyprávěl by o něčem a triky by se měly podřídit a napomáhat nejen vyprávění děje, ale i výtvarné stylizaci. To by mě těšilo,“ dodal Masník.