Hlavní obsah

Čeští miliardáři v letadle? Chtějí rybu fugu a limuzínu až na ranvej

Celý díl magazínu Byznys zblízka, hlavním hostem byl Richard Santus, zakladatel Aeropartner.Video: Zuzana Hodková

Historickým letadlem přeletěl severní pól, pořádal Aviatickou pouť a teď vozí po celém světě ty nejlepší české podnikatele a manažery. Hostem Magazínu Byznys byl zakladatel firmy Aeropartner Richard Santus.

Článek

Jak se vyhnout frontám při odbavování na letišti, přeplněným letištním halám a nebo si jen zajistit, že odletíte kamkoliv do tří hodin? Špičky českého byznysu stále častěji využívají vlastní soukromé tryskáče. A mnohým z nich se o ně „stará“ Richard Santus ze společnosti Aeropartner.

„Jeho flotila“ čítá 11 strojů. Něco jsou vlastní letadla firmy, něco je na leasing, ale velká část patří právě majitelům velkých firem. „My se o ně staráme a na některých provozujeme leteckou dopravu a jejich majitelům platíme nájemné,“ dodává Santus.

Richard Santus

Narodil se v Pardubicích, průmyslovou školu absolvoval v Hradci Králové. Dlouhá léta šéfoval Východočeskému aeroklubu Pardubice na letišti v Podhořanech. Spolupořádal Aviatickou pouť, působil u mnoha leteckých společností.

Jenže miliardáři se teď na své stroje dlouhou dobu mohli jenom dívat. A i když Česko své hranice otevřelo a podnikaté chtěli využít cest do ciziny za byznysem, měli a někde ještě stále mají smůlu.

„Zájem o soukromé cesty letadlem roste, ale když u nás zákazníci poptají let, většinou narazíme,“ říká Richard Santus. Své hranice už sice otevřely třeba oblíbené Chorvatsko nebo Francie a v nejbližších dnech to má naplánované Řecko. Žádaná byznysová centra však zatím stále stojí.

25 pilotů na poloviční úvazek

I firma Aeropartner teď proto jela na menší otáčky, pětadvacet pilotů šlo dobrovolně na poloviční úvazek, palubní servis byl zrušen. V květnu totiž provoz ve firmě spadl zhruba na pětinu.

Letečtí dopravci v ČR

V České republice je v tuto chvíli 21 licencovaných leteckých dopravců. Jejich seznam je na stránkách Ministerstva dopravy. Sem patří i velké letecké společnosti jako ČSA či Smartwings, ale i soukromí dopravci typu Aeropartner, Alpha Aviation či Time Air.

„Na začátku jsme měli spočítáno, že v případě, že nevypravíme více než pět letů týdně, přežijeme tři měsíce. Pokud vypravíme 10 letů týdně, doba přežití bez pomoci by byla půl až tři čtvrtě roku,“ dodává Santus. Černé scénáře se nenaplnily a s koncem května firma věří v oživení a pak dokonce v raketový nárůst.

Praha-Paříž za 160 tisíc

„Doba po koronaviru dá vyniknout výhodám soukromé dopravy. Ubude pravidelných linek, spousta lidí se nebude chtít tlačit v terminálech,“ věří Santus s tím, že levnější budou i samotné stroje, které byly ještě nedávno nedostatkovým zbožím a které teď budou prodávat zkrachovalé firmy. „Nepravidelná doprava má větší šanci na přežití,“ dodává Richard Santus.

Jaké jsou ceny? Soukromý let z Prahy do Paříže a zpět pro dva až tři cestující vyjde zhruba na 160 tisíc. Lidí, kteří si podobný let dopřejí, přibývá. A to i nejenom z řad podnikatelů.

Karel Gott? Prototyp VIP cestujícího

Klientem firmy byl několikrát například i Karel Gott. „Nazval bych ho prototypem VIP cestujícího. Měl noblesu, uctivost a šarm,“ říká Santus s tím, že většinovými zákazníky firmy jsou ale stále podnikatelé a manažeři. „Jsou to lidé, kteří skrze své soukromé firmy ovládají 50 až 60 procent ekonomiky,“ dodává Santus.

„Splníme jim vše, co si přejí – počínaje rozvrhem letu přes neobvyklé destinace po palubní servis. Pokud chtějí pečenou husu, dá se to zařídit,“ říká Richard Santus s tím, že zatím nejzvláštnější přání bylo servírování ryby fugu – speciální japonské pochoutky, která, pokud se nepřipraví správně, může být pro člověka smrtelně jedovatá.

Mnohem častější je ale přání velmi diskrétního odbavení. Na menších letištích, která na to nejsou připravená, tak firma svým zákazníkům zajistí limuzínu až přímo ke stroji. „Pokud to jde, snažíme se vyjít vstříc. Dokud to neohrozí bezpečnost létání,“ dodává Santus.

Samostatný rozhovor s  Richardem Santusem.Video: Zuzana Hodková

Kromě obchodních cest fungují letadla společnosti Aeropartner také jako ambulance – tedy letecké transporty nemocných lidí.

Doporučované