Hlavní obsah

Českým drahám hrozí obří pokuta z Bruselu. Verdikt může přijít už dnes

Foto: Seznam Zprávy

Do sídla Českých drah dorazí možná už dnes rozhodnutí z Bruselu.

Na trase Praha-Ostrava snížily České dráhy drasticky ceny, aby se zbavily konkurence. Brusel je vyšetřuje za možné porušení pravidel trhu.

Článek

Českým drahám hrozí pokuta ve výši až čtyř miliard korun. A to za porušení pravidel trhu na trase Praha-Ostrava. Evropská komise má v nejbližších dnech vydat takzvané sdělení výhrad, kde stanoví i pokutu, která může být až do výše 10 procent ročního obratu firmy.

To, že rozhodnutí padne v nejbližších dnech, potvrdil Seznam Zprávám i předseda dozorčí rady Českých drah Pavel Kysilka. „Ano, České dráhy takovou informaci už obdržely,“ uvedl Kysilka.

Podle informací Seznam Zpráv je pravděpodobné, že verdikt padne už ve čtvrtek.

Kritický postup Evropské komise naznačila už 21. září eurokomisařka odpovědná za hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová. Na videokonferenci s vedením Českých drah podle informací Seznam Zpráv pronesla, že „komise má dosti přesvědčivých důkazů pro vydání sdělení výhrad v nejbližší době“. Několik let prošetřovaná kauza nese označení Falcon a týká se možného zneužívání dominantního postavení Českých drah (formou nepřiměřeně nízkých cen) na lince Praha-Ostrava.

Samotný skutek, tedy ono úmyslné snižování cen pod jejich výrobní náklady, se měl odehrát v roce 2011. Právě v té době Českým drahám na trase Praha-Ostrava přibyla konkurence a státní firma se jí snažila zbavit. Stlačila ceny tak, že v jednu chvíli jízdenka stála necelých sto korun. Přitom před příchodem konkurence to byl čtyřnásobek.

Souběžně s tím komise řeší ještě případ Twins, o jehož průběhu Seznam Zprávy informovaly na začátku března. Ten se pro změnu týká údajné kartelové dohody mezi českým národním železničním dopravcem, rakouskou ÖBB a slovenskou ZSSK při prodeji vyřazených železničních vozů.

Vážnost aktuální situace v kauze Falcon si uvědomuje i generální ředitel Českých drah Václav Nebeský. „Obrana ČD po celou dobu spočívala v tom, že k žádnému porušení práva nedošlo. Případu se velice seriózně věnujeme a připravujeme se na situaci, že by skutečně ke sdělení výhrad došlo,“ připustil Václav Nebeský.

Naděje pro RegioJet a Leo Express

Sdělení výhrad je v obchodním světě něco podobného, jako když policie po vyšetřování někomu sdělí obvinění a začne jej trestně stíhat.

České dráhy se mohou přiznat a žádat tzv. proces narovnání a tím i snížení pokuty, nebo mohou dále s postojem komise nesouhlasit. Před tím je ale eurokomisařka varovala. „I tento případ může být vyřešen formou narovnání, rychlé jednání ze strany ČD je však podmínkou. Jinak přijdou závažnější kroky, “ upozornila eurokomisařka Vestagerová na už zmíněné videokonferenci.

Evropská komise vyšetřuje České dráhy už od roku 2016, krom auditů udělala v sídle firmy domovní prohlídky, aby našla důkazy o tom, že ČD úmyslně snížily cenu jízdného pod nákladovou cenu tak, aby zlikvidovaly nastupující konkurenci privátních firem Leo Express a RegioJet.

„Máme nějaké signály, že by to mělo dopadnout ve prospěch nás a Leo Expressu, ale to máme už asi půl roku. V té kauze Falcon nám to přišlo od počátku celkem jasné, protože České dráhy na trase Praha-Ostrava prodělávaly už před naším příchodem, a když jsme tam začali jezdit, tak ještě posílily spoje a s cenami šly ještě níže, tedy ještě více prodělávaly,“ říká majitel RegioJetu Radim Jančura.

Spolu s Leo Expressem žaluje Regiojet České dráhy před českými civilními soudy, přičemž vyčíslená škoda má činit kolem dvou miliard korun.

Rozhodnutí Evropské komise by pro tento soudní spor mohlo být klíčovým argumentem, protože obsahuje přesné vymezení prohřešku, kterého se České dráhy měly dopustit, včetně doby jeho trvání. V civilních obchodních sporech je právě tohle často nejobtížnější část dokazování.

Hledání viníka

Po konferenci s eurokomisařkou si nechaly České dráhy vypracovat právní analýzu, do které měly Seznam Zprávy možnost nahlédnout. Podle ní situace pro ČD nevypadá dobře. „Rozhodnutí Komise o porušení soutěžního práva je totiž pro rozhodování o nárocích na náhradu škody způsobené porušením soutěžního práva závazné,“ stojí v analýze.

Společnosti RegioJet a Leo Express si nejdříve stěžovaly u českých úřadů. Případ se ale vlekl, až v roce 2016 do něj vstoupili vyšetřovatelé Evropské komise, která má na starosti hlídat rovné podmínky na trhu. České dráhy si najaly prestižní právní kancelář Skils a bránily se. Tvrdily, že se ničeho nedopustily. To se ale ukázalo jako obrana neúčinná.

„Z pozice dozorčí rady budeme trvat na tom, že pokud v souvislosti s tímto případem vznikne ČD škoda, uplatníme samozřejmě jako řádný hospodář její náhradu vůči tomu, kdo ji způsobil,“ naznačil předseda dozorčí rady Pavel Kysilka další možný postup.

Pokuta od Evropské komise a případné odškodnění není jediný problém, který teď ČD musí řešit. Může to mít i dopad i na rating firmy a na obchod s firemními dluhopisy.

O vyšetřování ze strany Evropské komise je rámcově informován i ministr dopravy Karel Havlíček.

„Vím, že Evropská komise tam historicky řeší dva problémy, u obou probíhá smírčí řízení, asi tam nějaké pokuty budou, ale bude to zřejmě v rozumných mezích. V absolutním detailu o tom ale informace nemám,“ uvedl pro Seznam Zprávy. Nemá ale úplně pravdu. Smírčí řízení, tedy tzv. proces narovnání, skutečně běží v kauze Twins, jenže v případě kauzy Falcon žádné smírčí řízení neběží a situace je daleko vážnější. Pokuta také hrozí mnohem bolestivější.

Doporučované