Hlavní obsah

Český vynález: Vjezdu do tunelu po nehodě zabrání speciální uzávěra

Speciální uzávěra funguje při nehodě v tunelu.Video: Seznam Zprávy

Řidiči dnešní zábrany často přehlédnou a prorazí je.

Článek

Vytvořit bezpečnostní dopravní uzávěru, která odradí řidiče, aby vjížděli do tunelu, v němž došlo k nehodě, požáru či jiné mimořádné události. To byl hlavní cíl čtyřletého projektu SoftStop, na jehož realizaci se jako člen konsorcia podílela také Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni. Prototyp bezpečnostní dopravní uzávěry silničních tunelů je připraven k pilotnímu testování na silnicích a v budoucnu by měl významně zvýšit bezpečnost silniční dopravy.  

„Když v tunelu dojde k požáru, technické poruše nebo jakékoliv jiné mimořádné události, uzavírá se tunel standardně signalizací a horizontální závorou. Podle informací z řad odborné veřejnosti se bohužel stává, že řidiči signalizaci a závory přehlédnou nebo ignorují a vjedou do tunelu. Kromě toho, že přitom závoru zničí, umožní vjezd dalším vozidlům, která tunel zablokují a znemožní třeba průjezd složek integrovaného záchranného systému,“ popisuje současný stav Josef Pihera z Fakulty elektrotechnické, který je členem týmu projektu SoftStop.

Jeden ze členů konsorcia, firma Technofiber, která se zabývá výrobou splétaných kompozitů, proto přišla s návrhem vytvořit celkovou zábranu tunelového portálu. Inspirovala se v australském Sydney, kde se pro tyto účely využívá vodní mlha, na níž se laservizí promítá značka STOP.

Protože je tento způsob „uzavření“ tunelu v evropských podmínkách z důvodu namrzání nepoužitelný, rozhodla se firma Technofiber, hlavní řešitel projektu SoftStop, podobnou zábranu vyrobit z kompozitních materiálů. Cílem bylo, aby zábranu bylo možné rychle aktivovat a aby při pokusu o její proniknutí neohrozila životy a zdraví osob ve vozidle.

V rámci projektu SoftStop tak vznikl prototyp bezpečnostní dopravní uzávěry, která může portál tunelu zcela opticky zakrýt. Zábrana je tvořena lamelami, které jsou ve spodní části perforované a nahoře jsou uchyceny v navíjecím válci. Ten je i s pohonnou jednotkou uzavřen v kazetě, kterou lze snadno vložit do nosné konstrukce umístěné v portálu tunelu. Když je potřeba tunel uzavřít, lamely se spustí dolů a na ně se promítne například značka Stůj, dej přednost v jízdě (STOP), případně jiná dle potřeby.

„Zábrana funguje psychologicky, protože vyplní celý prostor před řidičem. Zkrátka nikdo nechce ‚narazit do zdi‘, a tudíž přirozená reakce řidiče je do zábrany nevjet,“ vysvětluje Josef Pihera. „Pokud by řidič i přesto do zábrany vjel, může nejvýše utrhnout část lamely,“ popisuje Josef Pihera.

Fakulta elektrotechnická měla na starosti vývoj elektroniky, pohonu a testování materiálů. Společnost Technofiber se v rámci projektu zabývala technologií kompozitů, navíjení a mechanické konstrukce. Firma Feramat Cybernetics, která je dalším účastníkem projektu, řešila legislativně-technické podmínky a napojení na tunelový řídicí systém.

Prototyp má nyní za sebou materiálové testování na Fakultě elektrotechnické ZČU a čeká na svoje pilotní nasazení v provozu.

Podle odborníků se zábrany mohou dočkat využití nejen u silničních tunelů, ale i na železničních přejezdech, které jsou místy častých dopravních nehod.

Doporučované