Článek
Pětačtyřicet metrů letěl vzduchem, v kabině kamionu potom se zlomenými žebry čekal dvě hodiny na záchranu. Teď se vrací do práce a v pražských Stodůlkách pro řidiče Martina Kučeru kvůli tomu přichystali nový kamion.
„Bylo to dlouhé, trochu jsem během toho přibral,“ shrnul Kučera 79 dní, během kterých léčil zranění z hrozivého pádu.
„Už se těším za volant,“ dodal profesionální řidič.
Nejspíš už koncem příštího týdne začne opět jezdit s kamionem. Jeho první cesty povedou do Nizozemska, nevylučuje ale ani to, že se časem vrátí na trasu do osudné Itálie.
Na pád z mostu vzpomíná jako na špatný sen, strach ale nemá. Už řídil osobní auto a neměl s tím problém.
„Stalo by se to, i kdybych šel pěšky,“ reagoval Martin Kučera na otázky, jestli během rekonvalescence přemýšlel, že by kariéru profesionálního řidiče ukončil.
Zážitek pro něj přesto byl v jistém ohledu přelomový. „V nemocnici jsem přestal kouřit,“ dodal s tím, že se v Janově podruhé narodil.
Nový nákladní automobil si chválil. Několik následujících dnů si ho prý bude zabydlovat a zařizovat.
„Pan Kučera se do práce těší. Bude jezdit trasy v západní Evropě – Německo, Belgie, Holandsko,“ řekl Václav Zázvůrek, jednatel společnosti SPED-IT, pro kterou Kučera pracuje.
Martin Kučera po převozu z Itálie do české nemocnice řekl, že ho zachránila shoda řady náhod. Především to, že byl připoutaný a že právě řídil nejnovější typ kamionu se zesílenými sloupky. Zachránilo ho podle jeho slov také to, že náklad papíru stáhl kamion z mostu tak, že vůz dopadl na záď.
Po Morandiho mostě v Janově jel tehdy poprvé v životě, zavedla ho na něj navigace. Kamion spadl z výšky 45 metrů poté, co se část mostu zřítila. Při neštěstí zemřelo 43 lidí.
Vyšetřovací komise italského ministerstva dopravy došla na konci září k závěru, že provozovatel dálničního mostu v Janově nezajistil jeho bezpečnost. Komise též konstatovala, že firma Autostrade per I'Italia nepodnikla dostatečná opatření, aby pádu mostu zabránila, ačkoliv riziko zřícení už v předchozích letech existovalo. Firma kritiku komise odmítla a závěry expertní komise ministerstva označila za „hypotézu, kterou je třeba ověřit“.
Začátkem září janovská prokuratura oznámila, že začala vyšetřovat 20 lidí, včetně vedení firmy Autostrade per l'Italia, kvůli podezření z trestného činu zabití. Výkonný ředitel firmy Giovanni Castellucci si v srpnu vysloužil kritiku, když se odmítl za neštěstí omluvit s tím, že počká, až vyšetřovatelé určí, kdo je za tragédii zodpovědný.
Morandiho most v Janově byl postaven v polovině 60. let minulého století. Stál na frekventované dálniční trase a spojoval italské vnitrozemí s italskou i francouzskou Riviérou.