Článek
Oficiálně má firma Jana Bednáře hodnotu 800 milionů amerických dolarů. Ta skutečná je daleko vyšší. ShipMonk má totiž za sebou čerstvě dvě akvizice, o kterých ještě nechce detailně mluvit.
„Není to ještě oficiální zhodnocení, ale je reálně možné, že cena firmy stoupla momentálně na dvojnásobek,“ uvádí Jan Bednář pro SZ Byznys s tím, že jeho firma koupila svého amerického konkurenta a také firmu v Mexiku, která jim umožní dlouho plánovaný vstup na tamní trh.
„Zásilkovnou“ v Mexiku
Stali se tak dalším jednorožcem. Pro vysvětlení: jednorožci (anglicky „unicorns“) jsou firmy, které ještě nevstoupily na burzu, třeba to ani neplánují, ale jejichž hodnota i tak již přesáhla jednu miliardu dolarů.
„Akorát jsme podepsali papíry, ale teď bude nejdůležitější to celé uvést do praxe. Oficiálně jsou ty firmy naše, ale musíme teprve spojit systémy, zaměstnance, takže to bude hodně náročné, nikdy jsme si tím zatím neprošli,“ říká úspěšná tvář e-commerce s tím, že z 1 200 zaměstnanců stoupl jejich počet na dva tisíce.
ShipMonk
- Vznikl jako český logistický start-up.
- Má dva tisíce zaměstnanců.
- Hodnota firmy: 800 mil. USD (neoficiálně podle zakladatele Jana Bednáře až 1,6 mld. USD).
- Obrat 2020: 155 mil. USD, oproti 2019 to byl 100% růst.
- Dvakrát za sebou v prestižním žebříčku Inc. 5000, který hodnotí nejrychleji rostoucí soukromé firmy v USA.
- Janu Bednářovi se podařilo dostat se jako druhému Čechovi do dalšího prestižního žebříčku: 30 pod 30 amerického časopisu Forbes. Poukazuje na mladé lidi, kteří vynikají ve svém oboru.
Díky koupi obou společností získávají nové zákazníky, přepravní možnosti konkurentů i sklady v Mexiku, Kanadě i v Evropě. V segmentu menších a středních firem, pro které zásilky zajišťují, získávají podle Jana Bednáře nově pozici jedničky na světovém trhu. A vysvětluje, proč usilovali o to být „Zásilkovnou“ zrovna v Mexiku.
„Pro americké firmy, které mají hodně vysoké daně a clo na produkty, je to strašně zajímavé místo. Je tam výhodný režim, kdy můžete zboží z Asie, Číny importovat do Mexika, do zóny volného obchodu, kde se neplatí clo ani daně. V momentě, kdy posíláte jednotlivé zásilky zákazníkům v Americe, tak místo cla ve výši třiceti, čtyřiceti procent najednou neplatíte legálně skoro nic. Máme dva konkurenty, kteří takto postupují, takže to u nás byla jen otázka času, plánovali jsme to už asi rok,“ vysvětluje.
Navíc argumentuje tím, že je v zemi velká pracovní síla, i vzhledem k nezaměstnanosti. Nedostatek pracovníků je teď v jeho „domovských“ Spojených státech velký problém, stejně jako v Česku.
A rozhlížejí se dál. Mají chuť dál nakupovat menší firmy v Evropě. „Určitě nechceme kupovat nějaké velké firmy, které mají dobré technologie a dobrý management, spíš ty menší, kde jim můžeme s tím vším pomoct,“ vysvětluje Jan Bednář.
„Koupil jsem si mikinu, byt a dům“
V žebříčku Forbesu se stal aktuálně 32. nejbohatším Čechem. „Je to určitě skvělé uznání, ale určitě mi to nijak zásadně nemění život. Už jsem si koupil i mikinu,“ směje se bývalý hokejista a naráží na svá vlastní slova po úspěších z minulosti, kdy si nestíhal koupit právě ani základní věci.
Učím se teď hodně o investování, do čeho dávat peníze.
Ani teď nemá – jak říká – na nic čas a hodně pracuje. „Ale už je to lepší, koupil jsem si i byt v Praze a dům v Miami,“ dodává pro SZ Byznys muž, který většinu roku tráví právě v centrále firmy na Floridě a do Prahy přicestoval na kamarádovu svatbu.
„Učím se teď hodně o investování, do čeho dávat peníze. Kromě nemovitostí, které tvoří tak desetinu, chci investovat do akciových trhů a taky do dalších firem,“ vypráví „miliardář“ z Floridy.