Článek
Loděnickou společnost GZ Media čekají stamilionové investice. Ve Spojených státech chystá už v příštím roce dva nové závody na výrobu vinylových desek.
„V Memphisu máme v plánu vystavit nový výrobní závod. Tím bychom ztrojnásobili výrobní kapacitu, kterou tam teď máme. Zároveň jsme minulý týden podepsali smlouvu na budovu v Nashvillu, kde bychom měli příští rok postavit náš třetí výrobní závod,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys generální ředitel společnosti Michal Štěrba.
Obě města, kde GZ Media začne stavět, se úzce pojí k mnoha legendám americké hudby, k Memphisu neodmyslitelně patří třeba Elvis Presley, Nashville proslavil zase Johnny Cash.
GZ Media je už teď světovou jedničkou. Svá alba u ní lisují hudebníci jako Rolling Stones, Madonna či Lady Gaga.
Kolik se na světě ročně prodá desek a kolik z toho je od vás?
Přesná čísla neexistují, ale budou to nízké stovky milionů. Řekněme 200 milionů ročně a každá čtvrtá bude z naší skupiny.
Budete výrobu navyšovat?
Poptávka roste, takže bychom rádi. Letos vyrobíme 40 milionů kusů v Česku a 15 milionů ve Spojených státech a Kanadě.
Kde budete tedy vyrábět více?
Nejvyšší růst nás čeká v Americe, to je trh, kde zákazníci kupují desek nejvíc a zároveň je tam nejvyšší nerovnováha mezi nabídkou a poptávkou. Z těch 15 milionů chceme vyrůst k 70 milionům desek, které bychom chtěli vyrobit v roce 2023. V Česku to bude menší růst, cílové číslo je ale podobné jako v USA, tedy asi 70 milionů desek. Téměř tady zdvojnásobíme výrobu.
Stovky milionů do závodů v Memphisu i Nashvillu
V Americe porostete na stávajících kapacitách, které tam máte?
Dnes máme majoritní podíl ve dvou výrobních závodech. Jeden je blízko Toronta a druhý je v Memphisu. V Kanadě jsme už na maximu a zároveň většinu desek, které tam vyrobíme, exportujeme do Spojených států.
V Memphisu máme v plánu v příštím roce postavit nový výrobní závod. Tím bychom ztrojnásobili výrobní kapacitu, kterou tam máme. Zároveň jsme minulý týden podepsali nájemní smlouvu na budovu v Nashvillu, kde bychom měli příští rok otevřít náš třetí výrobní závod.
Jak velké investice to jsou?
Velké. Stovky milionů korun. Byly bychom rádi, aby ty závody byly v provozu a blízko svým maximálním kapacitám na konci příštího roku.
Výrobní kapacita by měla kopírovat celosvětovou poptávku. Polovina Evropa, polovina Amerika.
Pak budete vyrábět stejné množství v Americe i tady…
Ano, výrobní kapacita by měla kopírovat celosvětovou poptávku. Polovina Evropa, polovina Amerika.
Jestliže se teď ročně prodá 200 milionů desek a vy navýšíte výrobu na 140 milionů ročně, počítáte s tím, že poroste celý trh, nebo že se výrazně navýší váš podíl?
Odpověď na tuto otázku je k nezaplacení. Očekáváme, že zájem o desky by mohl nadále růst. V posledních letech to ale bylo enormní – desetiprocentní nárůsty každý rok. Je tedy těžko predikovatelné, že takto velký růst bude pokračovat. My se ale nebojíme ani situace, kdy růst trhu nebude. Chceme vybudovat nejmodernější závody a věříme, že pak bychom výrazně navyšovali náš podíl na trhu.
Profil GZ Media:
- Společnost GZ Media navazuje na tradici Gramofonových závodů založených v roce 1948.
- Od roku 1999 se jmenuje GZ Digital Media, později GZ Media.
- Majoritním vlastníkem je Zdeněk Pelc.
- Firma je největším producentem gramofonových desek na světě.
- Kromě toho vyrábí zejména luxusní obaly.
- Sídlí v Loděnici u Berouna.
- Dceřiné firmy má i ve Spojených státech, Kanadě či Francii.
- Nový výrobní závod staví v americkém Nashvillu.
- Po světě zaměstnává přes dva tisíce lidí.
Proč je potřeba výroba v USA? Proč to neobstaráte z Česka?
Vždycky je lepší, když jste blízko svému zákazníkovi. Není možné vše dovést. Dnešní trh tomu dává za pravdu – problémy s logistikou, dopravou, životní prostředí…. Zkrátka náš zákazník je v USA a my mu chceme nabídnout produkt, který je tam vyroben.
Za desku se v USA platí víc než tady
Nejsou ale i z hlediska nákladů na pracovní sílu náklady na výrobu v USA výrazně vyšší?
Jednicové náklady na výrobu v USA jsou určitě vyšší. Na druhou stranu zásadním způsobem rostou logistické náklady. Dopravit desku do USA je dnes mnohonásobně dražší, než tomu bylo před pěti lety. Když vyrábíte na americkém trhu, žijete v amerických reáliích. Máte americké náklady, ale i americké ceny.
Zákazníci tam platí víc?
Obvykle ano. Každá deska je specifická a velkou část ceny tvoří i obal. Ta cena se liší o desítky procent. Průměrná cena výrobce pro vydavatele bude pro amerického zákazníka o 10 až 15 procent vyšší než pro evropského.
Bude tam jen lisovna, nebo i zvukové studio, polygrafie a podobně?
Velký smysl dává mít výrobní cyklus uzavřený. Co nejvíce podobný tomu, který máme tady v Loděnici. Musíme to ale dělat s rozmyslem a krok za krokem. Kromě toho, že vybudujete kapacitu, musíte tam přinést know-how. Ano, rádi bychom tam krok za krokem připravili výrobu lisovacích nástrojů i galvanoplastiku a v delším horizontu se bavili o polygrafii a výrobě obalů.
Lidé nejsou ani v Česku, ani v Americe
Tady firmám chybí lidé, jak je to v USA?
Je to stejné. Covid tomu nepomohl, obrovské množství peněz, které vlády nalily do ekonomiky, pokřivilo pracovní trh. Jak v Česku, tak v USA cítíme velký tlak na mzdové náklady. Zároveň jsou ty trhy složité a těžce se najímají zaměstnanci.
Zvyšovali jste mzdy?
Zvyšovali. Jak v USA, tak tady. V Česku bychom měli naši průměrnou mzdu navýšit o sedm procent.
Materiál na desku zdražil o desítky procent
Jaká je teď situace na trhu materiálů?
Materiálů je nedostatek a obrovské navýšení jejich cen je novou a nečekanou věcí, se kterou musíme bojovat. Umět se v tomto prostředí zorientovat, dobře nastavit ceny a uřídit výrobu je složité.
O kolik tedy výroba desek podražila?
Ceny materiálu rostou v desítkách procent. Někdy i ve vysokých desítkách. To ale neznamená, že v desítkách procent rostou i náklady na celou desku. Tam je těch materiálů víc. Celkově ale dnes desku vyrábíme o 15 až 20 procent dráž než v minulosti.
Plus ceny energií?
To už je součástí tohoto navýšení. To je další neuvěřitelná věc, se kterou nikdo nepočítal. A výroba desky je energeticky hodně náročná. Každá deska potřebuje páru a ta se vyrábí ze zemního plynu.
Jak to ovlivní váš plánovaný hospodářský výsledek?
Je to nečitelné, nepredikovatelné a často je to smutný obrázek. Na jedné straně s obrovským vypětím sil realizujete růstový potenciál, je zájem o vaše výrobky, děláte rekordní čísla, co se týče tržeb i počtu výrobků, na druhou stranu klesá váš zisk. Revidujeme své plány, ale není možné dlouhodobě absorbovat ty vícenáklady uvnitř firmy a musíme to přenášet na zákazníka. Musíme s tím bojovat a udělat vše pro to, aby si firma zachovala ziskovost. Dlouhodobě máme EBITDA marži kolem 22 procent, v září jsme byli na 15 procentech.
Jaké čekáte tržby?
GZ Media v České republice by měla mít konsolidované tržby kolem 3,7 miliardy korun.
Nebude teď ale třeba deska první věc, kterou si lidé odpustí? Platí víc za energie…
My v České republice prodáváme minimum. Podobná situace je teď ale všude ve světě. Je možné, že zákazníci budou kupovat méně výrobků, my se ale jako firma nebojíme, že bychom neobstáli oproti konkurenci.
Posilujete v Americe, o expanzi na východ neuvažujete?
Dlouhou dobu jsme to zvažovali u Austrálie. Trh je tam zajímavý, ale stále není tak rozvinutý. Jít tam vyrábět gramofonové desky by byla investice do budoucnosti. Vy v jeden okamžik můžete dělat jen několik kroků. My jsme proto zastavili naše snahy jít do Asie a na další nové trhy a zaměřujeme se jen na klíčové trhy – Severní Ameriku a Evropu. Zastavili jsme naše plány a zaměřujeme se na tyto dva trhy.
Bavíme se zatím hlavně o deskách, ale vás živí i polygrafie. Jak velký podíl má na tržbách?
Jedna část je výroba obalů pro spotřební zboží, jako jsou mobily nebo alkohol, které nemají s hudbou nic společného. Tyto produkty tvoří asi 30 procent našich tržeb. Pak jsou tu obaly, do kterých zabalíme každou vyrobenou desku. Tato část představuje polovinu tržeb té vinylové divize. Když to dáme dohromady, tak polygrafie tvoří větší polovinu našich tržeb.