Hlavní obsah

Český hotelový byznys: Koupit, vylepšit a obratem prodat?

„Hotely mohou být zajímavou investicí, ale je potřeba investovat pravidelně do rekonstrukcí," říká Miroslav Kosnar, generální ředitel skupiny Cimex.Video: Petr Novotný, Seznam Zprávy

Nemovitostní trh a na něj navázaný byznys zažívá v Česku zlaté časy. Nejen o tom, jak dlouho ještě období štědrosti vydrží a jaké příležitosti, ale i nástrahy přináší hotelový byznys, hovořil ve studiu Seznamu v pasáži Burzovního paláce Miroslav Kosnar, generální ředitel investiční skupiny Cimex.

Článek

„V bublině nežijeme. Růst cen nemovitostí má v Česku svůj přirozený vývoj,“ říká Kosnar, podle kterého je prostor pro růst v segmentu kancelářských budov i hotelů, ale hodně bude záviset na místě, kde se dané nemovitosti nachází. Investiční skupina, které šéfuje, věří především komerčním nemovitostem v Praze.

Pro trh s kancelářskými budovami je pro investora především důležité, kdo je nájemníkem a na jak dlouho je podepsaná smlouva. Investoři jsou většinou konzervativně smýšlející podílové fondy nebo banky. Hotelové nemovitosti vyžadují podle Miroslava Kosnara daleko větší péči a podnikatelskou znalost jeho správce.

Ceny hotelových nemovitostí se při investování většinou neoceňují jako rezidenční nemovitosti, tedy cenou za metr čtvereční, ale cenou za pokoj. Konkrétní cena pokoje je ovlivněna typem hotelu, kde stojí a jaké služby nabízí, vysvětluje Kosnar.

„Nepřistupujeme k nákupu komerčních realit jako řada ostatních realitních hráčů, kteří často chtějí jen levně nakoupit, nemovitost vylepšit a obratem prodat. Zajímá nás především dlouhodobé zhodnocení pro investory,“ popisuje investiční filozofii investiční skupiny Cimex Miroslav Kosnar.

Banky investorům a developerům stále půjčují, ale oproti minulým letům jsou obezřetnější. Růst úrokových sazeb zatím nebyl tak razantní, aby se realitním investorům nevyplatilo půjčit na úvěr. Obecně se dá říct, že banky raději financují kanceláře než hotely.

„Hotely mohou být zajímavou investicí, ale je potřeba investovat pravidelně do rekonstrukcí a především do lidského kapitálu,” radí Kosnar, podle kterého vysoká obsazenost hotelů automaticky neznamená lepší podnikatelský výsledek. Důležitější je třeba lépe balancovat s cenou za pokoj, uzavírá svůj pohled na aktuální vývoj hotelového byznysu v Česku Miroslav Kosnar.

Druhý díl rozhovoru s Miroslavem Kosnarem z Cimex Group.Video: Petr Novotný, Seznam Zprávy

Související témata:

Doporučované