Hlavní obsah

Český fotbal může přijít o třetinu příjmů od sponzorů a televizí

Foto: Profimedia.cz

Nedohrát ligu, to by pro soutěž byla těžká ekonomická rána. A pocítili by ji i ti nejsilnější, včetně Sparty a Slavie.

S variantou, že by se fotbalová liga nedohrála kvůli pandemii, smlouvy upravující prodej televizních a marketingových práv nepočítají. Potvrdil to Dušan Svoboda, předseda Ligové fotbalové asociace. Existuje vysoká pravděpodobnost, že pokud by se liga znovu nerozběhla, nechtěli by někteří partneři platit plnou cenu jako za kompletní sezonu. Na klubové úrovni už se podobná hrozba v komunikaci se sponzory řeší velmi intenzivně.

Článek

Česko je kvůli koronaviru v karanténě, fotbalisté pobíhají v rámci individuální přípravy po lese, zápasy fotbalové ligy ani jiných soutěží se nehrají, přenosy se nevysílají, sponzorské firmy vyhlížejí kvůli otevírající se krizi ekonomiky krušné časy. Veškeré financování profesionálního sportu je kvůli tomu zpochybněno.

Dušanu Svobodovi, předsedovi Ligové fotbalové asociace, nezbývá nic jiného než takové varianty z mysli úplně vytěsňovat. „Já si opravdu neumím představit, že by se liga nedohrála. Tím, že se Euro odložilo o rok, se nám otevřel prostor až do konce června. A já jsem absolutně přesvědčen, že soutěž odehrajeme, ať už k tomu budou podmínky jakékoli, možná i bez diváků. Ale soutěž dohrajeme.“

A kdyby přece jen ne? „Na rovinu: Televizní kontrakt ani smlouvy se sponzory s variantou nedohrání ligy kvůli pandemii, třetí světové válce nebo něčemu podobnému nepočítají, museli bychom si s partnery sednout a celou věc projednat. Ale jak říkám, já si nic takového ani nechci představovat. My prostě ligu dohrajeme.“

O tom, zda víra Dušana Svobody najde svého naplnění, rozhodne samozřejmě vývoj epidemiologické situace v zemi. Zda se například do konce dubna přestane virus šířit, aby se v květnu a červnu mohla soutěž dohrát.

Jako Formule 1. Záleží, kolik se odjede závodů

Vysílací práva na ligu prodala Ligová fotbalová asociace společnosti Pragosport. Ta za ně platí 150 milionů korun. Za sezonu. A prodává je dál televizi, která ligu vysílá, tedy O2 TV. Ta pak v rámci sublicence umožňuje vysílat některé zápasy a magazín Dohráno i České televizi. To proto, že součástí kontraktu je podmínka šíření části obsahu v takzvaném free-to-air prostoru, tedy ve volně šířeném neplaceném vysílání.

Klíčová je ale linka mezi Ligovou fotbalovou asociací a Pragosportem. Dlouholetý šéf Pragosportu Jaroslav Vacek sice před časem tuto firmu prodal Livesportu, ale zůstává nadále ve vedení Pragosportu a za firmu vyjednává.

Foto: Profimedia.cz

I Jaroslav Vacek má teď dost důvodů ke starostem.

„Já se vyjádřím obecně,“ říká Vacek. „Televizní kontrakty spojené se sportovními událostmi vždy obsahují klauzuli o možnosti zásahu vyšší moci. Ale uplatňují se v souvislosti s povodněmi, hurikány a podobně. Nelze je uplatnit na pandemii, která trvá třeba 6 měsíců.“

Vacek coby obchodník, který se přímo účastní transakce s tuzemskou fotbalovou ligou, nechce hovořit o možném způsobu řešení v tomto konkrétním případě, ale dává příklad, který cestu jasně naznačí. „Podívejte se na Formuli 1. Tam jeden závod zrušili, tři odložili na neznámo kdy a už se otevřeně hovoří o tom, že se nová cena televizních práv vypočítá podle toho, kolik závodů se skutečně odjede.“

V kalendáři Grand Prix vozů F1 bylo původně 22 Velkých cen, kdyby se jich mělo odjet například 18, tedy zhruba 80 procent, pak by se podle tohoto vzorce původní cena krátila o 20 procent.

Co se stane, když podobný model uplatníme u fotbalové Fortuna ligy? Vezměme to zjednodušeně a nepočítejme každý jednotlivý zápas. Odehrálo se 24 kol, zbývá 6 kol základní části a 5 kol nadstavby. Odehráno je tedy zhruba 68 procent sezony, pro zjednodušení dvě třetiny.

Z toho by vyplývalo, že by se původní suma 150 milionů korun za televizní práva mohla orientačně krátit na 100 milionů. Nutno zdůraznit, že se pořád bavíme o finančním toku mezi Ligovou fotbalovou asociací a Pragosportem. Za kolik prodává Pragosport práva na ligu dál směrem k O2 TV a České televizi, není známo.

Kindernay: Bereme to jen jako posun v čase

Šéfové sportovních kanálů obou televizí zatím věc příliš nekomentují. „Bereme to tak, že se fotbalová liga pouze posouvá v čase a že se vše nasmlouvané uskuteční a odvysílá. Z naší nabídky se zatím úplně zrušila jen jedna soutěž, hokejová extraliga. O tom, jak se bude tahle věc řešit, budeme s BPA teprve jednat, říká Marek Kindernay z O2 TV. BPA je obchodní společnost, která přeprodává televizní a marketingová práva na hokejovou extraligu.

Kindernay nicméně nastínil další důležitý aspekt: „My máme samozřejmě nasmlouvané reklamní kontrakty na reklamy, které by se měly odvysílat v rámci konkrétních sportovních přenosů, takže situace je pro nás složitá i z tohoto pohledu. Pevně věříme, že se fotbalová liga dohraje tak, jak bylo naplánováno. Jen v jiných termínech.“

Jiří Ponikelský, šéf ČT Sport, říká lakonicky: „Upřímně, teď řešíme prioritně jiné věci, zajišťujeme náhradní program zejména z archivních materiálů. Snažili jsme se ho narychlo doplnit i něčím novým, ale nenalezli jsme na trhu nic, co by dávalo smysl. Pokud by došlo k tomu, na co se ptáte, tedy kdyby se česká fotbalová liga nedohrála a zůstala na současných 24 kolech, tak by věc samozřejmě řešilo naše právní oddělení.“

Krátkodobé sponzorské smlouvy v ohrožení

Vedle televizní smlouvy spolupracuje Ligová fotbalová asociace i se sponzory, v první řadě s titulárním generálním partnerem soutěže, Fortunou. To je alespoň sponzor dlouhodobý, u některých ostatních, jako jsou třeba AAA Auto Praha nebo cestovní kancelář Alexandria, jsou kontrakty platné jen do konce sezony.

V souvislosti se sponzory je tedy nutno registrovat hned dvě hrozby. Zaprvé: v jejich smlouvách bývá uveden konkrétní počet zápasů, jež budou mít možnost se svým logem spojit. Pokud jich třetina ubude, logicky budou patrně chtít krátit své finanční plnění o třetinu.

Zadruhé: Hrozí, že smlouvy s krátkodobými ligovými sponzory nebudou v létě prodlouženy. Například v AAA Auto, kde prodávají ojeté vozy, už začali propouštět zaměstnance. A ani cestovní ruch, ve kterém podniká zmíněná Alexandria, asi není odvětví, které by teď v době koronavirové bylo zrovna v progresu.

Veškeré platby mezi televizemi, Pragosportem, sponzory a Ligovou fotbalovou asociací, která pak sdružené prostředky rozpočítává a rozesílá na jednotlivé kluby, probíhají kvartálně.

Dobrá zpráva pro kluby je, že třetí splátka této sezony proběhla v pořádku a v plné výši právě tento týden. Z toho, co jsme popsali výše, nicméně vyplývá, že ta další, čtvrtá může být pochopitelně v ohrožení.

Až dosud jsme popisovali skutečnosti, které se týkaly centrálního prodeje televizních a marketingových práv přes Ligovou fotbalovou asociaci.

Své vlastní sponzory ale mají i jednotlivé kluby. A tady už se podle zjištění Seznam Zpráv na řadě adres situace komplikuje mnohem hmatatelněji. „Už se nám několik partnerů ozvalo. Ve smlouvách mají uvedené konkrétní počty odehraných zápasů. Samozřejmě věříme, že se ligu podaří dokončit,“ říká Dariusz Jakubowicz, ředitel Bohemians 1905.

Ale podobně jsou na tom na všech ligových adresách. Koronavirus a opatření s ním spojená ochromily ekonomiku, firmy teď mají dost starostí samy se sebou, natož aby ještě posílaly sponzorské peníze do fotbalu, který se navíc nehraje.

Do toho chybí tržby z neprodaných vstupenek na neuskutečněné zápasy.

A fotbalisté samozřejmě mají nárok na základní platy, když už teď na prémie a bonusy za uhrané body nebo třeba za vstřelené góly logicky nedosáhnou.

Není divu, že se fotbal modlí, aby situace v zemi umožnila ligovou soutěž ještě dohrát.

Související témata:

Doporučované