Článek
Už od příštího roku musí automobilky zhruba o čtvrtinu snížit průměrné emise u svých aut prodávaných v Evropě. Po roce 2020 se navíc ekologické podmínky dál budou zpřísňovat podle jízdního řádu diktovaného Evropskou unií.
Ten se nedá splnit bez skutečně masivního nasazení elektromobilů, takže to, co dosud vypadalo jako vizionářství a plány výrobců pro příští desetiletí, se začne rychle stávat realitou. Místo klasických aut na benzin a naftu začnou na evropské silnice v mnohem větším množství vjíždět nová auta na elektřinu nebo jiný alternativní pohon.
„Troufnu si tvrdit, že nástup elektromobility je pro český průmysl spíš hrozba. Dodavatelé, kteří tu jsou, jsou v tuto chvíli navázáni na výrobu spalovacího motoru a jeho součástí,“ upozorňuje vedoucí partner EY Petr Knap.
Anketa
Když EY minulý rok zjišťoval, jak jsou tuzemští dodavatelé autoprůmyslu připraveni na novou éru, došel k číslu přes sto. Tolik firem je u nás navázáno na výrobu tradičních aut se spalovacím motorem. A budou muset začít uvažovat o změně svých výrobních programů, aby se přizpůsobily nové elektromobilní budoucnosti.
Znamená to, že stovce hráčů českého autolandu hrozí zánik?
„Nástup elektromobilů je může ohrozit. Záleží na tom, do jaké míry se jim podaří být relevantní i v nových výrobních programech, na které se přijde v souvislosti s elektromobily,“ říká Petr Knap. Řada výrobců podle něj o budoucnosti v tomto směru uvažuje a testuje nové výrobní zaměření, další ale žádné změny nechystají. Často to ani není v jejich kompetenci, protože jde v mnoha případech o pobočky zahraničních korporací, které o náplni práce českých dcer a o jejich investicích rozhodují samy.
Emise produkované automobily se musí podle bruselských regulí snížit z dnešních průměrných 120 gramů na kilometr na pouhých 95 gramů, a to už od příštího roku (2020). Týká se to všech nových vozů prodaných v Evropě – proto automobilky tolik investují do rozšiřování nabídky elektrovozů.
Jak to bude se zájmem řidičů o tyto vozy, to není ještě zdaleka jasné. Zatím od jejich masivního nákupu odrazuje především cena, protože jsou o více než čtvrtinu dražší než klasická auta na benzin či naftu.
Česká vláda přímé dotace na nákup rodinných elektroaut zatím vytrvale odmítá. Pokud ale neklesne cena nových vozů na takovou hladinu, aby byly dostupné pro běžné spotřebitele, nakonec politikům ani u nás nezbude nic jiného než couvnout.
Kolik bude daňové poplatníky technologická revoluce v autoprůmyslu stát, tak zatím nikdo neví – počítat to ale určitě budeme v miliardách.