Článek
Česká pošta, podnik se zhruba 3200 pobočkami, se chystá na velké stěhování. Podle plánů vedení státního podniku by se zhruba 400 poboček mělo přemístit do nákupních center. A k zásadnímu zemětřesení by mělo dojít také v samotné pobočkové síti.
Do roku 2025 by si totiž pošta chtěla ve vlastní správě ponechat „jen“ 1700 a dalších 1500 míst by si měly rozebrat soukromé subjekty v rámci programu Pošta Partner. Jde o velký skok, protože dnes v tomto systému funguje 640 poštovních úřadů.
Stejně tak se změní dosavadní podoba provozoven. Nové architektonické řešení by mělo být podle předběžných vizualizací v bílé barvě s černými doplňky. Poštovní prostory mají umožnit bezproblémový vjezd invalidním vozíkům i kočárkům, na klienty budou kromě zaměstnanců čekat také samoobslužná místa. Navíc se má přidat plná digitalizace, kterou už například klienti mnoha e-shopů znají – zadají číslo zakázky a skladníci vědí, že si zákazník přišel pro své zboží.
Pošta chce také vyřešit problém s vysokou fluktuací zaměstnanců, s trochou nadsázky řečeno totiž v jejích řadách vydrží jen ti nejoddanější – a zrovna těch se třeba výhody pro nové zaměstnance netýkají. To se má změnit a všechny zaměstnance chce management zahrnout motivačními příspěvky, fondem odměn a programy pro kariérní růst.
V červených číslech
V roce 2019 hospodařila pošta se ztrátou několika set milionů, což je méně než v roce 2018. „Zatím nemáme auditovaná čísla za loňský rok. Nicméně můžeme říci, že proti plánu jsme ztrátu snížili o víc než půl miliardy Kč,“ podotkl generální ředitel Roman Knap.
Letos by pošta podle Knapa chtěla ušetřit dalších až 450 milionů korun. Mají k tomu pomoci změny ve struktuře podniku a zavedení dvourychlostního doručování. To v praxi znamená zdražení dopisů, u kterých odesílatelé chtějí záruku doručení do druhého dne. Vedení firmy také počítá až s 1,5 miliardy korun za kompenzaci čistých nákladů spojených s univerzální službou.
Česká pošta se podle Petra Cinkla, ředitele divize logistiky, potýká s poklesem počtu listovních zásilek, což se projevilo i na jejích výnosech – poštu to stálo skoro půl miliardy korun. Celkový objem listovních zásilek každoročně klesá zhruba o deset procent.