Hlavní obsah

Česko zavalily krabice. Kvůli e-shopům se jich spotřebuje až dvakrát víc

Foto: flickr.com

E-shopy letos spotřebují až o polovinu více krabic než vloni.

Symbolem roku 2020 by se mohly stát kartonové krabice. Popelnice pod hromadou prázdných krabic mizí. Mohou za to rostoucí nákupy online, které přiživila pandemie koronaviru a nemožnost nakoupit jinde.

Článek

Lidé plní modré popelnice kartonovými krabicemi, některé z nich se dokonce pod nánosy papíru ztrácejí. Svůj podíl na tom mají především nákupy v e-shopech, kterých zákazníci kvůli zavřeným obchodům využívají více než kdy dřív. Některé e-shopy hlásí, že letos využijí až dvojnásobek kartonových krabic než před rokem.

Krabice se převážně vyrábí z papírové lepenky, která dlouhodobě tvoří největší podíl tříděného papíru. Podle údajů společnosti EKO-KOM podíl činí 50 procent. „V posledních letech její produkce roste přibližně o 1,5 až 4 procenta ročně,“ říká mluvčí EKO-KOM Lucie Müllerová.

V důsledku pandemie došlo v letošním roce k rozmachu nákupů přes internet. „Máme předběžné srovnání za druhé a třetí čtvrtletí. Dle předběžných dat papír sbíraný v nádobách vzrostl v tomto období meziročně o 14 procent a e-shopy k tomu přispěly,“ popisuje Müllerová.

Poptávka po obalových materiálech včetně lepenky dlouhodobě převyšuje zájem o tiskové papíry. Ze statistik Asociace českého papírenského průmyslu vyplývá, že naposledy byla spotřeba tiskového papíru vyšší v roce 2007 a od roku 2008 klesá. Naopak spotřeba balicích a obalových papírů od roku 2006 stále stoupá.

„Tento trend je stejný ve všech vyspělých ekonomikách. Důvodem růstu je zvyšování podílu papírových a lepenkových obalů v porovnání s ostatními materiály a také zvyšování poptávky po lepenkových krabicích z prosazujících se e-shopů,“ vysvětluje prezident Asociace českého papírenského průmyslu Jaroslav Tymich. Naopak spotřeba tiskových papírů podle něj klesá kvůli většímu využívání internetu.

Během druhého čtvrtletí spotřeba obalových papírů poklesla o 8380 tun. „Byla omezena nebo zastavena výroba v některých segmentech, což ale nemělo takový dopad na celková čísla z důvodu růstu online nakupování. Spotřeba ve třetím čtvrtletí naopak významně rostla v souvislosti s obnovením ekonomiky,“ popisuje Tymich. V posledním čtvrtletí očekává další zvýšení spotřeby papírových obalů, která je způsobena vánočními nákupy v e-shopech.

Než se však krabice dostane k lidem a pak do kontejneru, předchází tomu dlouhá cesta.

Materiál pro výrobu lepenky se rodí v papírnách. Ten si odeberou výrobci vlnité lepenky, kteří zpracovaný materiál dodávají společnostem, které z kartonu vyrábějí krabice.

Rostoucí nákupy přes internet přihrály těmto firmám nové klienty a více zakázek. „Zájem se prudce zvýšil při příchodu nouzového stavu na podzim. Meziměsíčně jsme vyrostli až pětkrát oproti průměru,“ uvádí Tomáš Koláček z firmy Packung.

Ještě před pandemií fungovala velkovýrobna krabic na dvě směny, nyní pracuje 24 hodin denně, aby uspokojila poptávku. „V březnu 2020 jsme investovali do automatizace výroby a díky tomu jsme schopni za 48 hodin vyrobit až 1000 krabic na zakázku. Náš stroj má však kapacitu vyrobit tisíce krabic za den,“ říká Koláček.

Podle Tymicha bude spotřeba i výroba obalových papírů pokračovat v růstu. Stejného názoru je i Koláček. „Poptávka asi klesne po Vánocích. Ale měsíční odběr poroste, protože lidé nejspíš nebudou mít kvůli nejistotě možnost nakupovat v kamenných obchodech v takové míře jako před pandemií,“ myslí si Koláček.

A kolik krabic spotřebují největší české e-shopy? „Dohromady jsme letos nakoupili 227 tun kartonových krabic. Což je zhruba o 56 procent více než v předchozím roce,“ uvedla tisková mluvčí e-shopu Alza.cz Daniela Chovancová. V období Vánoc Alza spotřebuje obvykle dvojnásobné množství krabic než v průběhu roku.

Také internetový obchod Mall.cz letos musel zvýšit spotřebu obalového materiálu, celkem o 20 procent.

Obchod CZC.cz spotřebuje přibližně o 50 procent více krabic než před rokem. „Loni jsme spotřebovali 345 000 kartonových krabic. Během loňských Vánoc jsme využili 80 000 krabic a během letošních zatím 160 000 kusů, meziročně tedy máme dvojnásobnou spotřebu,“ říká vedoucí logistiky CZC.cz Václav Bejček.

E-shopy se snaží recyklovat

Papírová lepenka je materiál, který se dá poměrně dobře recyklovat. Některé e-shopy se o recyklaci snaží samy, mezi nimi je i Alza. „Většinu našich obalů v logistických centrech recyklujeme. Znamená to, že bereme přepravní obaly z příjmu nového zboží a opětovně je používáme při expedici zboží k zákazníkům,“ říká Chovancová.

Lidé krabice většinou vyhazují do tříděného dopadu, odkud putují na třídicí linky. „Na linkách se lepenkové krabice třídí a lisují do balíků. V této podobě se obchodují v rámci celé Evropy, přičemž se naprostá většina recykluje v papírnách,“ popisuje Müllerová.

Největším problémem během recyklace lepenkových krabic jsou nepapírové součásti jako lepicí pásky, zbytky fólií, kovové sponky, textilní výztuže. „Způsobují v papírnách potíže při výrobě. Proto je dobré, aby lepenkové krabice končily v kontejnerech dokonale vyprázdněné, beze zbytku obsahu a v ideálním případě i zbavené lepicích pásek či polystyrenových výplní,“ upozorňuje Müllerová.

Letos na jaře panovaly problémy s odbytem papíru. „Byl ho v EU přebytek asi pět milionů tun kvůli výpadku exportu do Číny. Také kvůli výpadku třídění na školách naopak ceny sběrového papíru a kartonu začaly zase růst,“ říká expert pro oblast odpadů Milan Havel z hnutí Arnika.

Podle něj by už měla být příští rok situace s papírem v Česku klidná, protože se v Německu spustí další velká papírna.

Doporučované