Hlavní obsah

Česko si v žebříčku smrtelných nehod EU loni výrazně pohoršilo, na vině byla rychlá jízda, alkohol a drogy

Česko si výrazně pohoršilo v žebříčku úmrtí při silničních nehodách v rámci EU.Video: Zuzana Lachnitová, Seznam Zprávy

Česká republika se loni v rámci osmadvaceti států Evropské unie propadla v žebříčku počtu obětí dopravních nehod na milion obyvatel na 21. místo z předchozího 15. V Česku jich bylo evidováno 62.

Článek

První místo s 28 zemřelými patří Velké Británii a poslední Rumunsku s 96 usmrcenými. Průměr za všechny státy Unie loni činil 49 obětí dopravních kolizí na milion obyvatel. Data poskytlo české Centrum dopravního výzkumu s odkazem na předběžné údaje Evropské komise. Podle nich loni zahynulo na silnicích celé Unie 25 100 lidí a dalších zhruba 135 000 bylo vážně zraněno.

K zemím EU s nejnižším počtem tragických nehod patří vedle Spojeného království Dánsko, Irsko a Švédsko, kde na milion obyvatel loni připadlo zhruba 30 obětí dopravních nehod. Nadprůměrný počet zemřelých při nehodách mělo Polsko, Chorvatsko, Lotyšsko, Bulharsko a Rumunsko, kde jich bylo mezi 76 až 96.

Ředitel centra Jindřich Frič uvedl, že ČR loni zaostala za evropským průměrem v oblasti tragických následků dopravních nehod téměř o 27 procent a meziročně se v zemi zvýšil počet usmrcených o 14 procent. Sousední země podle něj tak vysoký nárůst nezaznamenaly. Například na Slovensku počet obětí nehod meziročně klesl o osm procent a s 46 usmrcenými při nehodách na milion obyvatel tak Slovensko skončilo pod evropským průměrem.

Podle vedoucího Besipu Ministerstva dopravy Tomáše Neřolda se v ČR na nárůstu počtu tragických nehod negativně podepsaly především nepřiměřená rychlost a řízení pod vlivem alkoholu a drog. Z pohledu účastníků silničního provozu navíc výrazně přibylo úmrtí motocyklistů, chodců i dětí.

Poslanci ODS chtějí uzákonit toleranci 0,5 promile alkoholu u řidičů automobilů. Podle předsedy strany Petra Fialy je to v západní Evropě běžné. Řekl to na tiskové konferenci. Šéf poslaneckého klubu občanských demokratů Zbyněk Stanjura doplnil, že deset zemí, které mají nejnižší nehodovost, má povolenou určitou hranici alkoholu za volantem.

„Jsme přesvědčeni, že naši občané jsou stejně zodpovědní a stejně zvládnou takovou toleranci jako občané jiných zemí v Evropě a že není žádný důvod, abychom tuto míru svobody, která se pojí s odpovědností, našim lidem neumožnili. Není žádný důvod pro to, aby člověk, který si dá po obědě malé pivo, nemohl pak usednout za volant,“ doplnil Fiala.

„V loňském roce při nehodách, v nichž hrál roli alkohol, zemřelo na našich silnicích více než 60 lidí. Byl to nejhorší výsledek od roku 2011. Studie přitom prokazují, že riziko nehody je už při 0,5 promile alkoholu zhruba dvakrát vyšší. Alkohol tedy zůstává významným rizikovým faktorem a v této situaci nepovažujeme zrušení nulové tolerance za dobrý signál řidičům,“ uvedl Tomáš Neřold, vedoucí samostatného oddělení Besip Ministerstva dopravy.

Loni řidiči v ČR pod vlivem alkoholu zavinili 4626 dopravních nehod, což jsou více než čtyři procenta z celkového počtu 104 764. Zemřelo při nich 62 lidí, 208 bylo těžce zraněno a 2061 lehce. Řidiči s obsahem alkoholu v krvi do navrhovaných 0,5 promile zavinili 505 nehod. Vyplývá to z dat dopravní policie.

Doporučované