Článek
Vláda poskytne na modernizaci českých železnic 11,5 miliardy korun ze státního rozpočtu. Jde o stejnou částku, kterou bude Česká republika čerpat mezi roky 2019 a 2025 z úvěru od EIB. Necelou miliardu pak mají navíc tvořit peníze z evropských fondů.
Skutečná výše částky peněz vyčerpaných na železniční tratě se bude odvíjet od reálných nákladů na stavby.
Dokument, ve kterém ministerstvo dopravy v rámci modernizace navrhuje k rozšíření již i konkrétní úseky českých železnic, bude vláda schvalovat ve středu.
Přesněji jde podle listiny o úseky Velim–Poříčany, Choceň–Uhersko, Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí, Adamov–Blansko, Brno-Maloměřice – Adamov, Lipník nad Bečvou – Drahotuše, Polom – Suchdol nad Odrou a Dětmarovice – Petrovice u Karviné – státní hranice s Polskem.
Podpora byla schválena zatím jen pro úseky Velim–Poříčany a Dětmarovice – Petrovice u Karviné – státní hranice s Polskem, jejichž příprava je podle ministerstva nejdále. Podpora dalších úseků bude podle úřadu záležet na podmínkách grantu.
Ministerstvo dopravy chce pomocí úvěrů z EIB nahradit ubývající zdroje peněz na investice do dopravní infrastruktury.
Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) v dubnu uzavřel se zástupci EIB memorandum o spolupráci, díky kterému by mělo Česko na dopravní projekty získat celkem až 100 miliard korun. Výstavba dopravní infrastruktury je v současnosti vedle národních zdrojů částečně financována také z Operačního programu doprava (OPD) a Connecting Europe Facility (CEF).
Také tyto informace vyplývají z dokumentu Ministerstva dopravy, který bude ve středu schvalovat vláda.