Hlavní obsah

Česko plánuje budoucnost výuky cizích jazyků: půl roku v zahraničí a povinný druhý cizí jazyk?

Podle Evropské unie by měl každý člověk znát dva cizí jazyky. Někteří politici s tím nesouhlasí. Jak se s tím zákonodárci vypořádají?

Národní ústav pro vzdělávání připravil materiál Koncepce jazykového vzdělávání 2017–2022. Ten teď ladí odborníci a politici.

Článek

Materiál, který má na stole podvýbor pro předškolní a základní školství a také podvýbor pro střední a vyšší odborné školství, si klade ambiciózní cíle.

Třeba zajistit, aby učitelé cizích jazyků neodcházeli do soukromého segmentu, nebo aby se zlepšilo jejich vzdělávání, stejně jako úroveň jazykové výbavy žáků. Jak toho docílít? O tom se politici a představitelé odborné veřejnosti zatím jen radí.

Ve hře jsou možnosti povinného vycestování budoucího učitele do zahraničí nebo výměnné pobyty pro studenty. „Tak jako tomu kdysi dávno bylo u studentů ruštiny. Aby mohl budoucí učitel tento jazyk vyučovat, musel půl roku pobývat v Rusku nebo jiné zemi, kde se rusky mluví,“ obhajuje záměr předseda podvýboru pro předškolní a základní školství Petr Kořenek (ČSSD).

Druhý cizí jazyk ano, ale ne plošně

Sporná je pak otázka zavedení druhého cizího jazyka i na odborných školách. Podle politiků totiž Evropská unie chce, aby každý Evropan mluvil dvěma cizími jazyky.

„Myslím si, že to rozhodnutí o dvou povinných jazycích na všeobecně vzdělávacích školách jako jsou gymnázia či lycea je naprosto správné. S čím se ale nemůžu úplně ztotožnit, je tato povinnost na odborných školách. Přidáme-li jim v celkové šíři čtyř let dalších deset hodin jazyka, budeme to muset ubrat z odborných předmětů,“ kritizuje předlohu předsedkyně poslaneckého podvýboru pro střední a vyšší odborné školství Ivana Dobešová (ANO).

Podle nejoptimističtějšího scénáře by se koncept mohl změnit v akční plán a mohl by tak být schválen ještě do konce tohoto roku.

Motivace díky kariérnímu řádu

K udržení učitelů cizích jazyků ve veřejném školství by mělo pomoct i navýšení jejich platů. To by měl zařídit kariérním řád, který nyní čeká na schválení Senátu a podpis prezidenta.

„Pedagogům přinese jak možnost profesního rozvoje, tak možnost získat při postupu kariérními stupni příplatky. Do roku 2020 chce také ministryně Valachová navýšit platy pedagogů na 130 procent průměrného platu v ČR. Tyto kroky mají kromě jiného přivést do školství větší množství kvalitních absolventů pedagogických fakult, kteří po ukončení studia volí jiné zaměstnání,“ vidí situaci optimisticky Ministerstvo školství.

Související témata:

Doporučované