Hlavní obsah

Česko má nové centrum optimismu. Největší automobilka hlásí obrat v krizi

Vozy Škoda Auto připravené k distribuci zákazníkům.

Škoda Auto, největší tuzemská automobilka, předpokládá, že by se ve výrobě vozů mohla vrátit na předkoronavirovou úroveň už koncem roku.

Článek

Zavřené autosalony, nedostatek dílů z Číny, narušená výroba a zaměstnanci doma v karanténě. Automobilky prožily jaro jak z černých snů a mladoboleslavská Škoda Auto nebyla výjimkou.

Teď ovšem z Mladé Boleslavi přichází závan optimismu, kterému se skoro nechce věřit. „Očekáváme, že ve třetím čtvrtletí dojde k oživení. Návrat na loňskou (předkoronavirovou – pozn. red.) úroveň ve čtvrtém čtvrtletí považujeme za možný,“ napsal člen představenstva Škoda Auto Alain Favey ve zprávě o výsledcích firmy za první pololetí.

Škodovka je jednou z klíčových firem českého průmyslu, protože vyrábí v absolutním měřítku nejvíc vozů v tuzemsku, ale rovněž proto, že je na ni navázána produkce dalších desítek firem.

Její provozní zisk se v prvním pololetí propadl téměř o tři čtvrtiny na šest miliard korun. Pro porovnání: loni touto dobou hlásila provozní zisk nad dvaceti miliardami.

Menší, ale stále citelný sešup zažily tržby: z loňských 10,2 miliardy eur na současných 7,5 miliardy.

Jenže šok z toho, jak vláda sevřela ekonomiku protikoronavirovými opatřeními, začíná možná odeznívat. Počet objednávek automobilů v poslední době opět překročil loňskou úroveň, hlásí mladoboleslavská firma, ale varuje před další vlnou epidemie. „Pokud nedojde k dalšímu výraznému zhoršení situace v souvislosti s pandemií koronaviru covid-19, předpokládá Škoda Auto v příštích týdnech a měsících postupnou stabilizaci na světových trzích,“ uvedla Škoda Auto v prohlášení pro média.

Budoucnost Škody Auto - elektromobily:

+1

I přes propad v prvním pololetí plánuje firma rozsáhlé investice. Má v plánu do konce roku 2022 představit celkem 30 nových modelů, modernizací nebo variant modelů značky. V září například Enyaq iV, své první SUV s čistě bateriovým pohonem.

Škoda Auto loni dodala celosvětově 1,24 milionu aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Zaměstnává téměř 39 tisíc lidí, z toho v Česku skoro 34 tisíc.

Související témata:

Doporučované